מאבק ראשי המועצות והתושבים בעמק יזרעאל נגד הקמת שדה תעופה בין־לאומי ברמת דוד נמשך, אלא שהפעם הוא מלווה בניסיון לבלום יוזמה נגדית של ראשי רשויות בצפון, התומכים בהקמת שדה התעופה בגליל.

דאגה לאומית רחבה לעתיד העמק. מפגינים נגד ההקמה להקים שדה תעופה, צילום: דוברות עמק יזרעאל

ראשי הרשויות - בראשות שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות־תרשיחא - שיגרו לאחרונה לממשלת ישראל שני מכתבים, ובהם הם תומכים בהקמת שדה תעופה בין־לאומי משלים לנתב"ג בצפון, מתוך הנחה שמהלך זה יקדם את הצפון מבחינה כלכלית, תעסוקתית ותחבורתית.

מולם התאגדו בשבוע שעבר שלושים ראשי רשויות מהצפון ומהדרום, והביעו את תמיכתם בהקמת שדה התעופה בנבטים שבנגב.

במטה המשותף שנוצר למטרה זו חברים כמעט כל ראשי הערים והמועצות האזוריות בדרום, עם ארבעה ראשי רשויות מהצפון: אייל בצר מעמק יזרעאל, איציק חולבסקי ממגידו, דודי אריאלי מטבעון ועופר בן־אליעזר מרמת ישי.

במכתב שנשלח בשבוע שעבר לרה"מ בנימין נתניהו ולשרי הפנים, פיתוח הפריפריה, הגליל והנגב, האוצר, התחבורה, הביטחון, החקלאות, החינוך והכלכלה והתעשייה, מחדדים שלושים ראשי הרשויות מהצפון ומהדרום את עמדתם המשותפת בנוגע למיקומו של שדה התעופה המשלים הבא של מדינת ישראל.

"ראשית, ההשגות בנוגע לשדה תעופה משלים בעמק יזרעאל", הם כתבו, "אינן נובעות רק מחרדתם של יישובים אלו או אחרים בשל קרבתם לנמל התעופה המתוכנן, אלא בעיקר מדאגה לאומית רחבה ואמיתית לעתידו של עמק יזרעאל כנכס לאומי של כולנו, וזאת לנוכח ההשפעות השליליות הצפויות לעמק ולסביבתו אשר יעלו על התועלות לכלל הצפון.

"שנית, כפי שידוע לכולכם, קיימים מספר אתרים בנגב ובראשם שדה התעופה בנבטים, אשר עולים עשרות מונים בתרומתם הגדולה לאזור ולהתפתחותה של המדינה, אשר פגיעתם תהיה זניחה לנוכח מיקום האוכלוסייה ופיזורה.

"שדה זה אשר ייבנה מתוך הבנת הצורך בפיתוח הנגב, ניתן יהיה להפעילו בתוך זמן קצר ביותר. ניכר בבירור כי זהו מצב של ניצחון לכולם: ניצחון לאזור הצפון, הזוכה לתנופת פיתוח חזקה מהממשלה בהובלתכם, ללא קשר לקיומו של נמל תעופה בין־לאומי בשטחו; ניצחון לאזור הנגב, אשר זקוק לעוגן תעסוקתי וכלכלי משמעותי שייטיב עם כלל תושבי האזור תוך כדי פגיעה מינימלית במרקם החיים.

"הקמתו של נמל תעופה משלים בנבטים לא זו בלבד שלא תפגע בתושבי האזור, אלא שהיא תאפשר עליה משמעותית באיכות החיים של כלל התושבים, ותמשוך אוכלוסיות חדשות אליו. ואילו המשך קידומה של חלופת רמת דוד, יגרור המשך בזבוז כספי משלם המיסים וכן ידחה לשנים רבות את יישומו של פתרון תעופתי".

למכתב מצורפת אמנת ראשי הרשויות המשותפת, שגם בה מובעת תמיכה בהקמת שדה התעופה בנבטים. האמנה נכתבה בינואר 2018 בעקבות החלטת הממשלה 2050, שבה נקבע כי בכוונת המדינה להקים שדה תעופה משלים לנתב"ג באזור רמת דוד שבעמק יזרעאל.

לדברי גורמים במטה המשותף, רוב השרים תומכים בחלופת נבטים, אולם וטו שהטיל על חלופה זו חיל האוויר בגיבוי משרד הביטחון, גרם לממשלה לקבל את ההחלטה להקים את השדה ברמת דוד.

אחד ההישגים במאבק שמנהלים אנשי עמק יזרעאל הושג בנובמבר 2017, כשבוועדה שהוקמה על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה במטרה לבחון כיצד ניתן להפוך את שדה התעופה ברמת דוד לצבאי ואזרחי, הוסכם לאחר לחצים ומאבקים לבחון במקביל גם את חלופת נבטים.

מסע ההסברה נגד חלופת רמת דוד ובעד חלופת נבטים ממשיך להתקיים, בהשתתפות טייסים יוצאי חיל האוויר ומומחים בנושאי ביטחון ותעופה, הטוענים כי ניתן לשלב את הטיסות האזרחיות והצבאיות במרחב האווירי בנגב. 

ביום שני השתתפו ארבעת ראשי הרשויות מהצפון המתנגדים לחלופת רמת דוד בדיון בנושא הקמת שדה התעופה המשלים שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת.

איציק חולבסקי, ראש מועצת מגידו, יצא נגד הזיגזג של המדינה בתשע השנים האחרונות באשר למיקום השדה. "צפון הנגב הוא המקום הנכון לשדה, נוסף על הבחינה הלאומית, הערכית, הדמוגרפית, הגאוגרפית והסביבתית. זה מאבק על יישוב ואכלוס הנגב מול הרס וחורבן עמק יזרעאל", הדגיש.

לעומתו טענה אילנה שפרן, בכירה במינהל התכנון, שנבטים עדיפה מבחינה סביבתית אך נחותה מכל הבחינות האחרות. יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל, סיכם שיש לשקול את עמדת חיל האוויר ומערכת הביטחון נגד נבטים, מול השיקול הכלכלי שעל פיו חלופת נבטים זולה הרבה יותר. "עמדתי האישית בעד נבטים", ציין כבל.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון וצה"ל פועלים בהתאם להחלטת ממשלה ישראל בדבר קידום שדה תעופה משלים לנמל התעופה בן־גוריון במרחב רמת דוד. באשר לחלופת נבטים, מערכת הביטחון הביעה לאורך השנים את התנגדותה לחלופה זו בשל השלכותיה הביטחוניות כבדות המשקל, ההופכות חלופה זו ללא ישימה".