לאחר שנים של הכחשות, הבטחות למציאת פתרונות אלטרנטיביים ודיונים שונים, משרד הפנים הצהיר בשבוע שעבר באופן גלוי: "העברת התחנה המרכזית מתל אביב לצומת חולון תסייע בבעיית מבקשי המקלט בדרום תל אביב".

צומת חולון. בנוי לקלוט מחצית מהפעילות של התחנה המרכזית בתל אביב? | צילום: קובי קואנקס

ומה חושבים על כך תושבי חולון שמתגוררים בסמוך לצומת? "זה לא הפתרון", אומרים השבוע חלקם. "כולם יודעים לצעוק 'גזענים', אבל אף אחד לא רוצה את הבעיות האלה אצלו".

תוכנית השלבים
תחילתו של הסיפור ב־2013, אז נחשף לראשונה כי במסגרת תוכנית 'תא־5000', מעוניינת עיריית תל אביב להעביר חלק נכבד מהתחנה המרכזית לצומת חולון.

בתגובה הודיעה אז עיריית חולון כי מדובר בשמועות וכי אם הנושא יקודם היא תתנגד בתוקף לתוכנית ולא תאפשר אותה, אם כי הדבר לא מנע מעיריית תל אביב להקים את המרכז הלוגיסטי שלה ממש באותה נקודה על הגבול בין שתי הערים.

במרכז הלוגיסטי פועלים אגפי תברואה, ביטחון, צי רכב, רכש ולוגיסטיקה, חדרי מלתחות ויש בו מגרש חניה ל־130 משאיות זבל עירוניות. בעתיד המרכז ישמש כמתחם לשעת חירום, ייבנה בו מאגר מים תת־קרקעי בנפח של 680 קו"ב, מחסני חירום, ממ"דים מוגני אב"כ שיתנו מענה לציבור ולעובדים בשעת חירום, וגנרטור שיאפשר למתחם לתפקד במשך 72 שעות רצופות באופן עצמאי.

בזמנו נשמעה ביקורת רבה לפיה עיריית חולון לא פעלה בנחרצות על מנת למנוע את הקמת המרכז שהיווה, לדברי המבקרים, תשתית להעברת התחנה.

עם זאת, מאחר שמדובר בשטח מוניציפלי של עיריית תל אביב ההחלטה התקבלה. מאז סובלים תושבי חולון המתגוררים בסמוך למקום, מרביתם תושבי תל גיבורים, מזיהום אוויר ופקקים רבים - מצב שעלול להחריף אם משרד הפנים יצליח לממש את התוכנית להעברת התחנה המרכזית.

במאי 2015, לאחר שנים של הקפאת הליכים ומכרז שנמשך זמן רב, הכריז בית המשפט על סיום המכרז למכירת התחנה המרכזית הקיימת בתל אביב והודיע כי חברת נצבא, שהגישה הצעה על סך 315 מיליון שקל, תרכוש את המקום. במסגרת תוכנית 'תא־5000' התחנה הקיימת תשנה את ייעודה לדיור בר השגה, מבני ציבור, עסקים ובילוי ומתחם האוטובוסים שפעל מתוכה יפוצל לשניים, כאשר חלקו האחד יעבור לרחוב ארלוזרוב בתל אביב וחלקו האחר למחלף חולון.

הוועדה המחוזית אמנם החליטה להוציא את תכנון צומת חולון מתכנית תא־5000 וקבעה כי הוא יוגדר כאיזור לתכנון עתידי בשיתוף הוועדה המקומית של חולון, אך חברי מועצת תל אביב הבהירו כי לפחות מחצית מקווי האוטובוס שיבוטלו עקב סגירת התחנה יעברו לצומת חולון.

במקביל, הצהירה עיריית חולון כי היא משתתפת בדיונים מקצועיים בוועדה המחוזית בראשות מתכננת המחוז ומהנדסי הערים חולון ותל אביב. דיון שהיה חלק מההחלטה שכבר התקבלה בוועדה המחוזית, לפיה כל תכנון עתידי לגבי הצומת יהיה מתואם בין שתי הרשויות, וזאת למרות שהוא ממוקם בתחומי העיר תל אביב.

כיוון שהמרכז המטרופוליני המתוכנן יתווסף למבנה הלוגיסטי של עיריית תל אביב שכבר פועל מהמקום, נשאלת השאלה הברורה מאליה: מה ישתנה?

בין פתרון לפופוליזם
החשש העיקרי של תושבי חולון שמתנגדים למעבר, הוא הגירה של מבקשי מקלט מדרום תל אביב לפתחה של עיר הילדים. הנחה זאת, על אף שהיא שנויה במחלוקת, קיבלה לאחרונה חיזוק באמצעות מסמך רשמי שעבר בין משרד הפנים למשרד התחבורה ובו צוין כי מעבר התחנה אמור להוות פתרון ריאלי ל"בעיית מבקשי המקלט בדרום תל אביב".

דרעי. מסר ברור | צילום: אוהדי צויגנברג
"במסגרת טיפולי בבעיית מבקשי המקלט בדרום תל אביב והחלטת הממשלה", נכתב במסמך שהעביר שר הפנים, אריה דרעי, לשר התחבורה, ישראל כץ. "מחד לפעול בכל הכוח להוצאת מבקשי המקלט מהארץ ומאידך לפעול לשיקום דרום תל אביב, התוודעתי לאחד המפגעים הקשים - התחנה המרכזית בסמוך לשכונת שפירא".

שר הפנים מוסיף במכתב ומציין כי במצב הנוכחי המעבר יתרחש רק בעוד שנים רבות וכי יש לבצע אותו במיידי ומשרד הפנים אף מציע לסייע בכל הנדרש לקידום התוכנית. הסיבה לכך היא כוונת משרד התחבורה להאריך את החוזה במבנה הנוכחי ל־24 שנים נוספות, נושא שקיבל ביקורת רבה כיוון שרבים רואים בתחנה המרכזית הנוכחית מפגע חמור שיש להסירו במיידי.

"אני מתחייב לסייע מול שר האוצר בהפניית תקציבים מיידית כדי שניתן יהיה להקדים את לוחות הזמנים של התכנון והביצוע וכן לרתום את כל הגורמים היכולים לסייע בקידום פינוי התחנה המרכזית מדרום תל אביב בהקדם האפשרי", כותב השר דרעי ולמעשה משקף את החיבור בין סוגיית מבקשי המקלט לבין התחנה המרכזית, כפי שהוא רואה אותו.

אך האם העברת קווי תחבורה לכניסה לחולון אכן תגרום לנהירה של מבקשי מקלט לעיר? תלוי את מי שואלים. בכיר במשרד התחבורה גורס כי התחנה המרכזית הפכה לכר עבור מבקשי מקלט בגלל מיקומה ולא בגלל קווי האוטובוס.

"בדרום תל אביב יש שכונות, בתים, עסקים, פעילות, זאת הסיבה שמבקשי המקלט שם. התחנה רק מעניקה להם מקום להיזרק כי בקומות התחתונות שלה הכל סגור ובמצב הנוכחי השתלטו על המקום כל מיני נרקומנים, הומלסים ויש שם גם פעילות של זנות.

"התחנה נראית היום כמו גטו לפשיעה אבל מבקשי המקלט לא מגיעים לשם בשביל קווי אוטובוס. במיקום חדש, כמו בצומת חולון, הקווים ישבו על צירי תחבורה מרכזיים ומבודדים מאזורי מגורים".

תושבי שכונת תל גיבורים, שכבר טענו בעבר שחלה עלייה במספר הזרים שמתגוררים בשכונה, דווקא חולקים עליו. "כבר היום יש בשכונה לא מעט דירות מחולקות, ליד הבית שלי יש בניין נמוך עם לפחות שתי דירות שמחולקות לכמה דיירים, חלקם מבקשי מקלט, אז למה נראה להם שהתחנה לא תגרור עוד?", טוען תושב השכונה.

"אני יודע שעכשיו כולם יצעקו 'גזענות', אבל לאנשים האלו אין אישורי עבודה, אין עתיד, אין שגרה, אז מה יש להם לעשות חוץ מפשע? שמדינת ישראל תעזור להם בלי להפיל אותם עלינו".

סיוט ביציאה
אך סוגיית מבקשי המקלט איננה היחידה שמטרידה את תושבי השכונה. כאשר העברת התחנה עלתה לדיון לראשונה, ערך המשרד להגנת הסביבה סקר זיהום אוויר שחשף כי התחנה המרכזית הנוכחית היא למעשה מקור הזיהום החמור ביותר בכל גוש דן, עקב תנועת האוטובוסים הרבה במקום. על פי הערכה עוברים בתחנה מדי יום בממוצע 100 אלף נוסעים ו־2,000 אוטובוסים.

כץ. בצומת קבלת החלטות | צילום: אוהד צויגנברג
זיהום האוויר מתווסף לנושא הפקקים, נקודה כואבת שממנה ממילא סובל כל תושב חולון שנאלץ לצאת מהעיר בבוקר דרך צומת חולון. "הקטע הזה הוא הסיוט שלי", מספר תושב העיר, אלרואי חמו.

"אני בכלל לא גר בתל גיבורים אבל הילדים שלי לומדים במסגרות חינוך באיזור אז אין לי ברירה אלא לעבור בצומת. אשתי ואני מתכננים כבר הרבה זמן לקנות בית ובמצב הנוכחי הדבר היחיד שאני רואה לנגד עיניי זאת הגישה לעבודה, לכן אני תמיד חולם שימצאו פתרון לבעיית הפקקים בצומת.

אבל אם הם הולכים להביא לפה עוד מאות אוטובוסים המצב רק יחמיר. כיום אני עומד בכל בוקר בפקק בין 20 ל־25 דקות, תלוי בשעה, ואני חושב שלא צריך להחמיר את המצב".

חבר ועדת התחבורה בעיריית חולון מטעם סיעת 'צעירים', בר שי, מוסיף: "אני חושב שאם המעבר יעשה בחוכמה הוא יעשה טוב לעיר חולון. הכל יכול להתחבר, האוטובוסים, הרכבת הקלה, הרכבת הכבדה ושבילי אופנים, זה יכול להיות מטרופולין תחבורה מצויין אם הוא יעשה נכון.

"לגבי סוגיית מבקשי המקלט והפליטים, כחייל שירתתי בגבול מצרים, כשהם עברו את הגבול, הם ישבו בש"ג כמה ימים, עברו תחקיר קליל ונשלחו באוטובוס לתל אביב. המדינה ריכזה אותם שם וזאת הסיבה שהם שם. לדעתי אין לזה קשר לתחנה המרכזית ולכן הם גם לא יעברו איתה. נושא ההזנחה של דרום תל אביב לא יפתר בגלל שהעבירו כמה קווי אוטובוס לכניסה לחולון".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: כחלק מההחלטה שהתקבלה בזמנו בוועדה המחוזית, לפיה כל תכנון עתידי לגבי הצומת יהיה מתואם בין שתי הרשויות (ת"א וחולון) למרות שהוא ממוקם בתחומי העיר תל אביב, אכן התחיל תהליך לקידום התכנית, ואולם לא ידוע מה הסטטוס שלה היום. התוכנית טרם הושלמה ולפיכך טרם אושרה.

"בכל מקרה, במידה שיועברו בעתיד חלק מהקווים לצומת חולון, לא צפויה כל פגיעה בתושבים אלא להיפך - המהלך ישפר מאוד את הנגישות בעיר. עיריית חולון אינה קשורה למכתב כזה או אחר שהוציא שר הפנים לעיריית תל אביב".

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו