מוזיאון העיצוב חולון מציג תערוכת יחיד למעצב ההולנדי מרטן באס, מהמעצבים הצעירים המשפיעים ביותר של זמננו. באס ידוע בגישתו הלא שגרתית לחומרים ולתהליכי ייצור כמו גם בסגנונו התיאטרלי והמוקצן שמזגזג בין עיצוב לבין אמנות. התערוכה "מחבואים - מרטן באס" הגיעה ממוזיאון חרונינגר שבהולנד ומותאמת לחללי מוזיאון העיצוב חולון.

כיסא, עשן, 2004, מרטן באס, אוסף מוזיאון חרונינגר, חרונינגן, הולנד. צילום: מרטן דה ליאו

מרטן באס (40) פרץ לתודעה בשנת 2002 כאשר יצר את הסדרה עשן, שאותה הגיש בתור עבודת הגמר באקדמיה לעיצוב איינדהובן. תהליך העבודה התמקד בשריפת רהיטים שונים, שאותם שיחזר והשמיש מחדש באמצעות דבק אפוקסי. סדרה זו יצרה סנסציה בסצנת העיצוב העולמית וביססה את מעמדו של באס כמעצב חשוב בדורו.

מרטן באס. צילום: אנטון קורביין

עבודותיו מגוונות וכוללות רהיטים, אובייקטים, מיצבים, עבודות וידאו, ומיצגים. בשנת 2009 הוא הפך למעצב הצעיר ביותר שקיבל את פרס השנה ביריד העיצוב Design Miami. עד מהרה הוזמן לשתף פעולה עם חברות כמו: לואי ויטון, סברובסקי ודיור. עבודותיו מוצגות באוספים פרטיים וציבוריים בהולנד ובארצות נוספות, וביניהם המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, והרייקסמוזיאום באמסטרדם.

כיסא חמר, שולחן קפה ומאוורר, 2010, מרטן באס, אוסף אדלקורט, פריז, צרפת. צילום: תומאס שטראוב

גוף עבודותיו של באס מקנה לו מעמד מיוחד החורג מגבולות עולם העיצוב. לתפישתו, העיצוב מקנה לו את האפשרות לתת ביטוי אמנותי לכוח הדמיון, ולא רק את היכולת לעצב את המוצר הפונקציונאלי ביותר. הוא מרבה לדון ולבחון נושאים כמו זמן, ארעיות, זיכרון וציפיות באשר לעתיד.

התערוכה הנוכחית מחבואים - מרטן באס, תערוכת היחיד המשמעותית ביותר שלה זכה עד כה, היא הזדמנות להתבונן באופן כולל ומקיף על גוף העבודות שלו.

ארון עם אור, כמעט שיוויון, 2016,  מרטן באס. צילום: מאריאלה לאנדרס

במסגרת התערוכה תוצג הסדרה "עשן" שעוסקת בהיסטוריה החבויה של אובייקטים וחותרת תחת התפיסות המקובלות של יופי, ערך ושימור. בסדרה "חמר" מתמקד באס בחוסר שלמות, כל אחד מהאובייקטים פוסל ידנית, וטביעת היד של המעצב ניכרת באופן ברור במרקם של כל פריט, לעיתים עד לכדי הופעתן של טביעות אצבע הנותרות בחומר. הסדרה "אבקש את תשומת ליבכם" מציגה רמקולים ומגאפונים המסמלים במידה רבה את העידן הנוכחי. ב"זמן אמיתי" ניתן ביטוי חזותי למושג זמן, באמצעות סדרה של עבודות וידאו שאורך כל אחת מהן הוא 12 שעות, במהלכן מייצגים שחקנים את השעה בדרכים שונות, כמו: ציור או הזזת מחוגי השעון קדימה באמצעות ידיהם. דומה שמשתתפים אלה נדונו לבצע שוב ושוב את אותה המשימה, המסמלת את עריצות הזמן בעידן העכשווי ואת שליטתו בחיי כולנו.

פרט מתוך שעון סבא עם דיוקן עצמי, זמן אמיתי, 2015, מרטן באס, דיוקן עצמי

"מחבואים - מרטן באס", מוזיאון העיצוב חולון, מחיר כניסה: 35 שקלים.