מיצג אמנותי שנעשה במסגרת בחינת בגרות בתיכון 'אילון' בחולון עורר זעם רב, לאחר שתלמיד מחק מילים מהמנון המדינה. במיצג נוסף נראה ציור של אישה מכוסת ראש וסכין בידה.

דרמה בבית הספר: תלמיד אמר שיהפוך ל'שהיד'

במסגרת למידה בין תחומית של אזרחות ואמנות, למדו תלמידי שכבת י"ב בתיכון על השסע בין יהודים לערבים. הם יצרו פינות ישיבה מאריחי קרמיקה ובהן מסרים ואמירות שמטרתם לגרום לתלמידים לשבת ולשוחח על הנושא הטעון.

כהכנה לפרויקט נפגשו התלמידים עם האמן הפלסטיני מחמוד קייס. המיצגים הועלו לקראת יום הזיכרון ואחד מהם קיבל תשומת לב רבה, אך לא בהכרח חיובית. במיצג נראה הטקסט של המנון המדינה כשמחוקות בו המילים "יהודי", "ציון" ו"בת שנות אלפיים".

התמונות של המיצג הופצו ברשתות החברתיות ובקבוצות הווטסאפ של תושבי חולון והתגובות לא איחרו להגיע. רבים גינו את המיצג וטענו שהוא פוגע בזכר הנופלים ומזלזל בערכי המדינה. פעילים חברתיים והזמר 'הצל' מיהרו לשתף את המקרה ולדבר בגנות המיצג.

בין התגובות היה מכתב שכתב כביכול חייל בשירות סדיר שביקר בתערוכה, ובו נכתב: "זו פרובוקציה לשמה, ככה לבזות את יום הזיכרון ואת זכר הנופלים? ככה לפגוע בהורים שכולים? די לביזיון, מרעילים את הילדים שלנו בפרופגנדה אנטי ציונית ואנחנו שותקים".

למרות התגובות הקשות, היו גם לא מעט שקראו לכבד את חופש הביטוי והאמנות וטענו כי מדובר במיצג אמנותי שדן בסוגיה רגישה ומוכרת - הקושי של ערביי ישראל להתחבר לסממני המדינה. לא מעט מתלמידי תיכון 'אילון' ובוגריו טענו כי המיצג הובן לא נכון, וכי המטרה הייתה גישור על השסע הלאומי.

מנהל בית הספר, יניב בכר, פרסם הודעה רשמית ובה הסביר כי מדובר בפרויקט שנעשה במסגרת למידה לבחינת הבגרות, ושאלת המחקר הייתה 'האם באמצעות אמנות ניתן לגשר בין תרבויות שונות'.

כדי להסביר את מהות המיצג, ציטט בכר את הדברים שכתב התלמיד שיצר אותו. "אנו יודעים שיש דרישה מצד חלק מאזרחי ישראל הערבים לשנות את ההמנון שלנו. מחקתי את שלוש המילים המשמעותיות מתוך ההמנון כדי להראות שאם אכן יעשה שינוי בהמנון כדי שיתאים לאוכלוסייה הערבית, לא תהיה לו משמעות. העבודה היא התרסה נגד שינוי ההמנון".

בכר ציטט גם את הטקסט של התלמידה שיצרה את המיצג עם פני האישה הערבייה. "בשתי התרבויות יש מצווה וחובה לנשים לעטות כיסוי ראש. העיניים המציצות מייצגות נשים משתי הדתות הסובלות מאלימות נגדן".



לסיום כתב בכר: "אני גאה בצוות המקצועי שמוביל פדגוגיה חדשנית, גאה בדיאלוג שאנו מנהלים עם התלמידים, גאה ביכולתם לבטא את עצמם באופן ייחודי ועצמאי וגאה בערכים הדמוקרטיים שאנו מנחילים לתלמידינו".

במוסד גם ציינו כי לצד המייצג היה טקסט שהסביר אותו אך בגלל שינוי מקום התערוכה הוא הוזז. בית הספר הזמין את התושבים לבוא לראות את התערוכה ולבחון אותה בעצמם.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "מבדיקת הנושא מול משרד החינוך ומינהל החינוך העירוני עולה כי לא כצעקתה. כלל לא מדובר בביזוי הדגל, חלילה, או ביזוי ההמנון וסמלי המדינה. מדובר כאן באי הבנה מצערת ואם מישהו נפגע - אנו מצרים על כך. "תלמידי י"ב בחרו, בשנה השנייה של לימודי האזרחות, לעסוק בנושא המתח הקיים בין יהודים לערבים. במהלך עבודת החקר התלמידים שמעו הרצאות, ביקרו בתערוכות, קיימו מפגשים עם אמנים ובסוף התהליך הכינו מיצג שנועד לעודד שיח בין תלמידים בעלי דעות שונות.

"יודגש כי התהליך לווה על ידי משרד החינוך ומינהל החינוך בעירייה. 'אילון' מוביל פדגוגיה חדשנית ומקיים דיאלוג עם התלמידים, שמגלים יכולת לבטא את עצמם באופן ייחודי ועצמאי וליישם ערכים דמוקרטיים".