צילום: קובי קואנקס "כנראה שלזה מתכוונים כשאומרים 'חשכו עיניי'. באותו רגע לא ראיתי כלום. כשוטר שמעתי הרבה סיפורים קשים ומחרידים, אבל בסיוטים הכי גדולים שלי לא חשבתי שזה יגיע לפתח הבית שלי". כך אומר אביה של תלמידת כיתה ג' בחולון, שלטענתו אחד מחבריה לכיתה הכה אותה באכזריות במשך חודשים ולטענת הוריה אף ניסה לבצע בה מעשה מגונה.

למרות שהוגשה תלונה במשטרה וההורים הציגו הוכחה לדבריהם לכך שלא מדובר בסתם ריב בין ילדים, הנהלת בית הספר מסרבת להעביר את התלמיד לכיתה אחרת או לפחות להצמיד לו סייעת במהלך כל שעות הלימודים אלא רק בחלק מהן.

"האלימות בכיתה שלה היא תופעה איומה, אין יום אחד של שקט", מספר האב הנסער, שבתו הותקפה לכאורה. "למרות שמדובר בילדים בני שמונה בסך הכל, הבנים בכיתה הזו החליטו שבנות הן גזע נחות, סוג של שעיר לעזאזל, והם מוציאים עליהן את כל האגרסיות. פעם זו חוטפת כיסא בגב, פעם תלמידה מקבלת פנס ואחרת חוזרת הביתה עם שריטות". האב מספר שכמה הורים נפגשו עם מנהלת בית הספר וביקשו ממנה תשובות לאלימות בכיתה. "אמרנו לה שחייבים לעשות משהו בנידון. כמו תמיד היא אמרה שזה בטיפול, שזה תהליך שלוקח זמן ועוד כל מיני תירוצים".

ממש במקרה, במהלך ארוחה שגרתית, נודע לאב שלא מדובר רק באלימות בין ילדים. "שאלתי את בתי וחברה שלה שבאה איתנו, איך היה בבית הספר. היא סיפרה שהילד האלים ביותר, זה שמנהיג את הבנים, לא הגיע היום ולכן היה יחסית שקט ולא היו מכות. פתאום חברה שלה התערבה בשיחה ואמרה לי: 'אתה יודע שזה לא רק מכות, נכון?'.

"לרגע הייתי המום, פחדתי ממה שהן עומדות לומר לי אבל הקשבתי להן. החברה סיפרה שהילד הזה רץ בכוונה אחרי בתי לשביל אחורי שבו לא ניתן לראות אותם. שם הוא לא הסתפק רק במכות ובאגרופים אלא אחז בה בכוח במקום אינטימי ונתן לה שם אגרופים. שאלתי אותה למה היא מתכוונת, והיא הצביעה בין רגליה. אי אפשר היה להתבלבל, היה ברור מה היא אומרת. שאלתי את בתי האם זה נכון והיא הורידה את הראש וענתה שכן. זה נראה כאילו היא ממש חוששת ומרגישה רע".

למי דיווחת על זה?
"באינסטינקט ראשוני התקשרתי לאשתי, סיפרתי לה מה קרה והיא מיד עזבה הכל ובאה הביתה. החלטתי לפנות קודם למחנכת שלא הייתה זמינה, אז שלחתי לה הודעה והיא שאלה מה קרה. כשכתבתי לה את הדברים היא ענתה במילה אחת 'מה' ואחריה הרבה סימני שאלה. רק במוצאי השבת יועצת בית הספר יצרה איתנו קשר והזמינה אותנו לפגישה עם המנהלת".

לטענת ההורים, במהלך הפגישה המנהלת התעקשה כי מדובר במקרה של אלימות בלבד והם קיבלו את הרושם שהיא אינה מבינה את חומרת הדבר.
"אחרי הפגישה איתה הלכנו ישר למשטרה", מספר האב. "הילד אמנם הושעה לכמה ימים, אבל אם המנהלת הסתפקה במילה 'בטיפול', ברור לי שהיא לא הבינה עם מה אנחנו מתמודדים. התחושה הייתה שבית הספר רק רוצה להשתיק את זה ולטאטא הכל מתחת לשולחן".



בנוסף למשטרה, ההורים פנו גם לעיריית חולון. "ביום שלישי היינו במינהל החינוך, שם שוב התעקשו שמדובר רק במקרה אלימות, בלי שום קשר לתקיפה מינית. לא נעים לי לומר מה עניתי למנהלת האגף היסודי אבל הבהרתי לה באופן חד משמעי שכאשר בן אוחז בחוזקה באיבר מין של ילדה - זו תקיפה מינית ואין לזה שום פרוש אחר. אם הוא לא היה יודע שמדובר במשהו אסור, הוא לא היה עושה את זה בשביל אחורי אלא מול כולם, בדיוק כפי שנהג להכות אותה מול כולם.

"על מנת שלא יהיה ספק, לקחנו אותה לבית לין בתל השומר, שם היא שוחחה עם חוקרת ילדים שאמרה לנו כי הילדה חוותה אלימות עם אקט מיני", מדגיש האב. "מבחינתי, זו הייתה ההוכחה הסופית שלא מדובר בסתם מריבה אלימה בין ילדים".

"בשורה התחתונה אנחנו רק רוצים שהעניין יטופל כראוי", אומרת האם. "במצב האידיאלי הילד היה עובר בית ספר אבל בגלל שזה לא מתאפשר ביקשנו שלפחות יעבירו אותו כיתה. בהתחלה המנהלת הסכימה, אבל לקראת החזרה ללימודים מחופשת החנוכה היא חזרה בה ואמרה שהוא יישאר באותה כיתה אבל עם סייעת".

"איפה נשמע דבר כזה? הרי הטיפול הראשוני הוא להרחיק את התוקף מהקורבן", הוסיפה האם. "נכון שאלה ילדים קטנים אבל המינימום הוא לא לאלץ את בתי לראות אותו כל יום בכיתה. המנהלת אמרה לי שהיא רוצה שהילדים ישתקמו יחד, אבל למה שבתי תרצה להיות חלק מהשיקום של מי שפגע בה?".

"מעיריית חולון נמסר בתגובה: "עם היוודע דבר האירוע, צוות בית הספר החל מיד לברר את פרטיו עם ההורים והזמינם לפגישה. במקביל, עורבו השירות הפסיכולוגי חינוכי וגורמים מקצועיים נוספים. לאחר שבית הספר ערך בירור מקיף, הוא פעל מיידית בכפוף לחוזר מנכ"ל משרד החינוך תוך הפניית הורי המתלוננת לחוקר ילדים. צוות בית הספר קיים דיונים רבים ובכלל זה ישיבות פנים וחוץ בית ספריים אובייקטיביים. לאור כל המידע שהוברר ובהתייעצות עם גו