צילום: קובי קואנקס למרות מזג האוויר הגשום, התקבצו ביום שני השבוע כמה עשרות בודדות של תושבי חולון ברחבת המדיטק כדי להפגין נגד מה שהם מכנים 'סדרי עדיפויות בעייתיים של העירייה'. מתחת לגשם שטפטף ללא הרף, הניפו המפגינים שלטים וקראו באמצעות מגפון קריאות נגד בכירי העירייה. לא לחינם בחרו המפגינים דווקא במועד זה לקיום מחאתם. בדיוק באותו הזמן נפתחו אירועי שבוע האופנה בעיר, שכבר הפך למסורת המזוהה עם חולון. העלות הכספית הגבוהה שמגיעה לכמה מאות אלפי שקלים היא עיקר הכעס של המוחים ששאלו בקול האם העירייה עוסקת בעיקר במיתוג העיר? ואם כן, האם אותו מיתוג משרת בסופו של דבר את התושבים עצמם?

היעד הבא: חולון מתלבשת על עולם האופנה
כבר הורדתם את האפליקציה של mynet?

"אנחנו מפגינים על סדר העדיפות שלטעמנו הוא לקוי", אמר אחד המפגינים, עו"ד ניסן זכריה, לשעבר חבר מועצה ותושב שכונת ג'סי כהן בעיר. "יש פתגם שאומר אם אין לחם תאכלו עוגות, אז אנחנו אומרים שאירועים אליטיסטיים עורכים בעיר שיכולה להרשות לעצמה אירועים כאלה. כשיש נושאים בוערים יותר כמו למשל ילדים שיושבים בבית חודשיים כי אין להם הסעות לבית הספר, לא משקיעים מאות אלפי שקלים באירוע אופנה".

זכריה טוען שהבעיה לא מתחילה ונגמרת בחינוך, "יש בעיר מכת חולדות אבל כמו שזה נראה הפסיקו את הטיפול בהן. בחינוך הבלתי פורמאלי יש ליקויים רבים, בג'סי כהן ובשכונות נוספות אין מדרכות ראויות והתשתיות לא טובות, רק פה באזור החדש הכול טוב אבל העיר נשארה בדיוק היכן שהיא הייתה לפני כן.

"ישנה התעסקות יתר בנושא מיתוג העיר אבל מיתוג לא יכול להיות רק למראית עין וללא תוכן", הוא אומר. "אחזקת המוזיאונים עולה עשרות מיליוני שקלים בשנה מכספי הציבור, איך זה משרת את הילדים של חולון? תיאטרון הבובות סגור ברוב ימי השנה, מוזיאון העיצוב לא תורם כלום לילדים. השאלה הכי גדולה היא האם זה עומד מול הצרכים היומיומיים של הקשישים, הצעירים, הילדים והזוגות הצעירים בעיר? יש איזו תפיסה מעוותת לפיה מהרגע שששון הפך להיות ראש עירייה עוסקים במיתוג העיר, אבל עברו יותר מעשרים שנה, אפשר להתעסק גם בנושאים אחרים".

מי שסייעה בארגון ההפגנה היא ליאורה פור, מייסדת המשמר החברתי בחולון. את המשמר היא ייסדה לאחר הבחירות האחרונות, לאחר שנתקלה בבעיות שונות של תחבורה בעיר אך לא קיבלה עליהן מענה. "שבוע האופנה עולה לנו התושבים 350 אלף שקל. יש כל כך הרבה מה לתקן בעיר הזו, הגיע הזמן שמישהו יעשה סטופ! אבל אין עם מי לדבר. המועצה שבויה והאופוזיציה קטנה, ראש העירייה הוא המחליט, המבצע והקובע. נמאס לנו, ואנחנו חושבים שדווקא עכשיו, בפתיחת שבוע האופנה, זה הזמן הכי טוב לומר את שיש לנו לומר.



"חולון לא רוצה להיות תל אביב, היא רוצה להישאר חולון. אנחנו צועקים את הצעקה שלנו וכותבים עשרות מכתבים לעיריית חולון, היינו מצפים שששון יקרא לנו, ינסה לשבת ולשמוע את שיש לנו לומר, אבל כלום".

אבל עיר צריכה גם תרבות וייחוד ולא רק לתקן מדרכות ולפנות את הזבל.
"יש המון בעיות בעיר אבל נראה כאילו לעירייה אכפת רק מהתדמית שלה, היא מציגה את עצמה כעיר הילדים אבל מה קורה עם הילדים בעיר? מה קורה עם משפחות צעירות שקורסות תחת נטל המחייה היום יומי?", שואל זכריה. "למה בעיריות אחרות השכילו להבין שצהרון הוא מצרך שיש לסבסד אותו, אפילו באופן חלקי, ואפשרו להורים ליהנות מתשלומים של 250 שקל בחודש וכאן הצהרון עולה בסביבות 1,000 שקל? הורים לא עומדים בנטל הזה ואם כבר אנחנו מגדירים את עצמנו עיר הילדים, תעשו למען הילדים האלה משהו. לא יכול להיות שכל המיתוג וכל ההתעסקות תהיה במעטפת חיצונית, בסופו של דבר מי שבכלל לא נהנה מכל הכספים שנשפכים על מיתוג העיר הם הילדים עצמם, זה אבסורד".

תגובת עיריית חולון: "זכותם של תושבים בעיר להביע מחאה על מדיניות כזו או אחרת של עיריית חולון והעומד בראשה כל עוד היא נעשית עפ"י חוק.
יחד עם זאת יש לזכור, שרק לפני שנה נתנו תושבי חולון את אמונם בפעם החמישית בראש העיר, כשהם מודעים למדיניותו בעשרים השנים האחרונות, שכוללת, בין היתר, מתן דגש על אירועי תרבות ואמנות במקביל להשקעה עירונית של מאות מיליוני שקלים מדי שנה בתשתיות, בחינוך, ברווחה ובפיתוחה של חולון.
במידה שיש בעיה נקודתית בשכונה כזו או אחרת, ניתן לפתוח פנייה במוקד העירוני והנושא ייבדק - ובמידת הצורך, יטופל".

הסיפור המלא בגיליון סופ"ש של 'ידיעות חולון'