"שומעים את זה? זה השקט שלפני הסערה. אם פתאום חסר לכם משהו בחיים, זה כנראה בגלל שהמטוסים הפסיקו לחוג מעלינו. אבל לכל מי שמתגעגע, הגברת מירי רגב מבטיחה פיצוי הולם. היא רוצה להחזיר לנו את כל המטוסים, והפעם עם ריבית והצמדה".

בנתב"ג משפצים - בחולון לא נרדמים
הצטרפו ל"ידיעות השפלה" בפייסבוק

את הסטטוס הזה כתבה תושבת חולון, שכמו הרבה תושבים בחולון ובת ים, שמעה השבוע על ההצעה של ח"כ רגב, לפיה תושבי בת ים, חולון וערים נוספות, יחלקו עם תושבי דרום תל אביב את רעש הנחיתות בנתב"ג. גם ראש עיריית חולון, מוטי ששון, מיהר להגיב על הידיעה, ושאל בדף הפייסבוק שלו: "מי חולק איתנו, התושבים, את רעש ההמראות?".

"הקלה משמעותית"
אחרי ארבע שנים בהן תושבי חולון ובת ים סבלו מרעש המטוסים, הסתיימו השיפוצים במסלולים של נתב"ג, וההמראות הוחזרו לנתיב הקודם, או במילים אחרות - השקט חזר. במשך אותן שנים, נאלצו תושבי הערים, להתמודד עם רעש המראות ונחיתות. מאבק תושבים, עתירות של העירייה לבג"ץ ופניות חוזרות ונשנות למינהל התעופה, לא עזרו, ואת הרעש מחריש האוזניים, נאלצו לסבול תושבי דרום בת ים, ותושבי שכונות ח' 300, בן גוריון, רסקו, קריית שרת ואזור ימית 2000 בחולון. לאחר סיום העבודות בנתב"ג, מי שיסבול יותר מהרעש, הם תושבי דרום תל אביב.

"במהלך ארבע השנים האלה, התקנתי חלונות עם זגוגית כפולה לחסימת הרעש", אומר תושב ח' 300, רז אדרת. "המצב היה פשוט בלתי נסבל, כל כמה דקות עבר מטוס מעל הבית, והם פותחים את המנועים בדיוק כשהם מעלינו, כך שמלבד לרעש הסטטי, הייתה גם התגברות שגרמה לי אישית, להתעורר בלילות. למזלי, הילדים שלי ישנים טוב, אבל לי יש שינה קלה, וכמעט בכל לילה הייתי מתעורר, ומתקשה לחזור לישון. גם עם הזגוגית הכפולה הרעש הורגש, כל הבית רעד. אני רק יכול לדמיין את התחושה בבתים עם חלונות רגילים".

האם חל שינוי מתחילת החודש, כאשר הנתיב הסמוך נסגר לנחיתות?
"בוודאי. בשבועות האחרונים יש הקלה משמעותית, אי אפשר להתעלם מההמראות שעושות רעש, אבל עכשיו המטוסים עושים סיבוב פרסה לפני שהם פותחים מנועים, וזה כבר לא קורה מעל השכונה שלי. אי אפשר להשוות את זה למצב הקודם, אנחנו מרגישים הקלה משמעותית, כאילו החזירו לנו את החיים שלנו".

"החצר האחורית"
למרות החדשות הטובות, יכול להיות שההתלהבות של אדרת וחבריו מוקדמת מדי. לאחרונה ערכה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מירי רגב, דיון בעניין 'פגיעה וסבל הנגרמים לתושבי דרום תל אביב מרעש המטוסים'. בדיון נכחו נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, רשות שדות התעופה, נציגי עיריית תל אביב ונציגי השכונות בדרום תל אביב.

רגב דרשה ממינהל התעופה, לפעול לקידום פתרונות מעשיים למיגור הרעש מעל דרום תל אביב, ובין היתר, ביקשה לבדוק יוזמה שמדאיגה מאוד את תושבי האיזור. רגב אמרה, שהוועדה שבראשותה, תפעל לחלוקת הרעש בין שכונות דרום תל אביב לבין בת ים, חולון וערים נוספות. כדי להדגיש את בהילות הנושא, רגב אף קבעה דיון נוסף במהלך פגרת הכנסת.

תושבי חולון ובת ים שמעו על ההצעה, והביעו זעם רב ושאט נפש מהתנהלות הוועדה. "במשך שנים אנחנו סובלים מרעש מטוסים בלתי נסבל שמאמלל את חיינו, ואני לא זוכרת שמישהו טרח לכנס דיון דחוף בכנסת או להציע הצעות שיקלו עלינו", טוענת תושבת חולון ומנהלת פורום חולון ב־ynet, פלורה חממי. "אני חושבת שתושבי הסביבה חשופים מספיק לרעש מטוסים, מבלי שהגברת רגב תזרוק עלינו עוד קצת, וההצעה הזו היא חוצפה שאין כדוגמתה".

"אני מציעה לוועדה לזכור כי תושבי בת ים וחולון ממילא מתמודדים עם רעש ההמראות, ואין צורך להוסיף לנו גם נחיתות", מוסיפה חממי. "אני יודעת שבשכונות מסוימות חלה הקלה משמעותית מתחילת החודש, אבל יש מקומות בהם הרעש עדיין חזק. חלק מההמראות מתבצעות מגובה של 600 מטר מעל בנייני המגורים, ולא פי שתיים, כפי שהיה מקובל בעבר. מה שאומר, שהיום ההמראות יותר רועשות בחלקים מסוימים באיזור".

חממי מתרעמת על כך שהנושא זכה לדחיפות, בגלל שעכשיו גם תושבי דרום תל אביב סובלים מהרעש. "שמעתי את הטענה שיש יותר תושבים בדרום תל אביב, ולכן יש יותר אזרחים שסובלים. יש לי הרבה כבוד לסבל שלהם, אני מזדהה איתם, אבל לא ייתכן שקו בת ים-חולון יהפוך לחצר האחורית של נתב"ג. כשזו הייתה רק הבעיה שלנו, לאף אחד לא היה אכפת, ראשי הרשויות שלנו נאלצו להיאבק בעצמם. אבל כשהסבל הזה נוגע לתושבים מתל אביב, שסופגים את הרעש פחות מחודש, זה פתאום הופך לכותרת ענקית, שכולם בכנסת מדברים עליה. בסביבה הזו כולם סובלים מהרעש, תושבי תל אביב הם לא משהו מיוחד".

יש פתרון
כאמור, לא רק תושבי בת ים, חולון וערים נוספות הזדעזעו מהבשורה. גם ראש עיריית חולון, מוטי ששון, מיהר להגיב לידיעה על