עוד תפנית בסאגה הארוכה של תביעת הפיצויים שהגישו תושבי חולון ובת ים: חברת 'נתיבי איילון' ועיריית חולון פנו לבית המשפט העליון בבקשת ערעור מנהלי ובקשה לעיכוב הליכים, ובדרישה להפקיד את כספי הפיצויים של התושבים בקרן נאמנות עד להכרעה בערעור.

כמה כסף יקבלו תושבים המתגוררים על נתיבי איילון
הצטרפו ל"ידיעות השפלה" בפייסבוק

החשש של החברה והעירייה הוא שאם הכסף לא יישמר בקרן, אלא ייעשה בו שימוש על ידי התושבים, הכסף לא יושב להם גם אם הערעור שהגישו יתקבל. עם זאת, עורכי הדין של התושבים טוענים שהכסף כבר הועבר אליהם ולכן לא יושב בכל מקרה.

ההחלטה האחרונה בנושא התקבלה בחודש יולי 2013. 'נתיבי איילון' ועיריות חולון ובת ים ערערו אז על החלטת ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה במחוז תל אביב, שפסקה בינואר 2012 כי 400 בתי אב בחולון ובת ים, המתגוררים בסמוך לכביש הסואן יפוצו ב־120 מיליון שקל.

השופט ד"ר עודד מודריק מבית המשפט המחוזי בתל אביב, דחה את הערעור ואף פסק כי בנוסף לפיצויים יקבלו התושבים תוספת של 10 אחוזים מהיקף הפיצוי בתוספת ריבית והצמדה, מיום הפסיקה של הפיצויים המקוריים ועד יום התשלום. כמו כן, הורה השופט מודריק להתחיל לשלם באופן מיידי 75 אחוז מסך הפיצויים. כעת, כאמור, הוגשה בקשה לערעור נוסף ובית המשפט העליון כבר דן בנושא ויודיע בקרוב על פסיקתו.

"התנהלות דוחה"
ההליך המשפטי בין הצדדים נמשך כבר יותר מ־16 שנה. תושבי חולון ובת ים שמתגוררים ליד הנתיב הסואן טענו שהוא גורם לנזקי רעש, זיהום וירידה בערך הנכסים. עם פתיחת הכביש הם יצאו למאבק משפטי מול הרשויות המקומיות והחברה עצמה, אך בכל פעם שהם רואים את האור בקצה המנהרה, הם שוב נאלצים להתמודד עם ערעורים, דחיות ומהלכים משפטיים שנוקטות העיריות וחברת 'נתיבי איילון'.

בנוסף לדרישה להפקיד את כספי הפיצויים בקרן נאמנות, דורשות עיריית חולון וחברת 'נתיבי איילון' לערער גם על גובה הפיצויים ועל הריביות, שגדלו באופן משמעותי. לשם השוואה, סכום הפיצוי הראשוני שהגישו התושבים, שנעזרו בשמאי גדעון גולדשטיין, היה 32.5 מיליון שקל. כיוון שבפסק הדין נכתב כי הריביות יחושבו מיום תחילת המאבק המשפטי (פברואר 1998) הסכום הגיע ל־74.5 מיליון, יותר מפי שניים מהסכום המקורי. 75 האחוז שכבר שולמו נעים בין 80 אלף שקל ל־160 אלף שקל למשפחה.

התושבים מחולקים לשלוש קבוצות ומיוצגים על ידי שלושה עורכי דין שונים: עו"ד דניאל שפירא, עו"ד שחר הררי ועו"ד עופר שפירא, שמלווים אותם במאבק המשפטי המייגע, ומהסכום שהתקבל שולם גם שכרם.



"'נתיבי איילון' ועיריית חולון פשוט לא מתייאשות. מרגע הפסיקה של בית המשפטי המחוזי ידענו שהם יערערו", אמר השבוע יו"ר ועד רחוב הטייסים בחולון, רפי אוקניוס. "למרות שכבר אין להם על מה להיאבק, הם ממשיכים להתנהל בצורה דוחה ומגעילה שהפכה את כולנו אדישים לערעורים שלהם. 75 אחוז מהפיצויים כבר אצלנו והריביות וההצמדות הגיעו ל־50 אחוז מסך הפיצויים. הם הציעו לנו פשרה, שנוותר על הריביות והם ישלמו את מלוא הסכום של הפיצויים, אבל כמובן שסירבנו. כרגע הם סתם יורים לכל הכיוונים ומנסים להרוויח זמן. בית המשפט המחוזי הבין את זה ולכן הורה לעכב רק 25 אחוז, עד הערעור".

האם הכסף ששולם מפצה אתכם?
"זה בחיים לא יפצה. הרי עוגמת הנפש נמשכת, זה רק פיצוי חד פעמי, בעוד שהנזקים מהכביש הזה מתרחשים בכל יום מחדש. למרות זאת, אין לנו שום כוונה להמשיך להיאבק, ארבעה דיירים מהבניין שלי נפטרו בינתיים והפיצויים יגיעו ליורשים. אנחנו מעדיפים לקבל את מה שנפסק לנו ולסיים את המאבק הזה. בגלל החשש שייקחו את הכסף שכבר שולם, יש אנשים שפוחדים לגעת בכסף. לדוגמה, ארבעת היורשים של אחד הנפטרים לא חילקו את הכסף אלא שמו אותו בנאמנות עד לסיום המשפט. אנשים פוחדים לבזבז, מחשש שידרשו מאיתנו להחזיר חלק מהסכום. אני אישית כבר השתמשתי בחלק קטן מהכסף כי אני מאמין שגם אם ידרשו מאיתנו להחזיר, זה יהיה רק מ־25 האחוז שעדיין לא שולמו. את הכסף שכבר יש לנו בחשבון לעולם לא נחזיר".

"נגרם נזק רב"
גם בבת ים התושבים מתקשים להאמין כי יידרשו להחזיר את הכסף ששולם להם. להבדיל מחולון, רק כ־20 בתי אב מבת ים השתתפו בתביעה. "בתחילת המאבק אנשים לא האמינו שנצליח לנצח גופים כל כך גדולים, לכן יש הרבה בתי אב שכלל לא הגישו תביעה, וחבל", אומרת תושבת רחוב קיבוץ גלויות בבת ים, רבקה לוי.
"גם אצלנו יש תובעים שנפטרו במהלך המאבק", הוסיפה לוי. "אבי המנוח נפטר לפני מספר שנים והכסף יעבור אליי כיורשת שלו. כמו כולם, גם אני מקווה שלא ייקחו לנו כסף מהפיצויים, כי בית המשפט הבין שמגיע לנו פיצוי והמאבק הוא למעשה על הסכום. לדעתי, גם הפיצוי הזה לא מספיק, כיוון שנגרם לנו נזק רב. הסחבת ארכה שנים ו