אפשר לנשום לרווחה? שמונה דוחות נרשמו לבעלי כלי רכב מזהמים באיזור התעשייה בחולון במסגרת בדיקה שערכה עמותת "מלר"ז" (המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל). את הבדיקה ערכה ברחוב הפלד ניידת ניטור עשן של העמותה, ביחד עם שוטרים, שתפקידם היה לעכב את כלי הרכב שנחשדו כמזהמים. גובה הקנסות נע בין 250 שקל לעבירה ראשונה בכלי רכב מונע בבנזין ל־2,000 שקל לעבירה חוזרת ברכב תאגיד המונע בדיזל.

בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"

למרות שרמת הזיהום הנפלט מכלי הרכב נבדקת באופן שגרתי במבחן הרישוי השנתי לכלי רכב, עדיין יש צורך באכיפה, ומסתבר שיש כלי רכב מזהמים רבים.

בעלי כלי רכב עם מנועי דיזל שנמצא שפלטו זיהום גבוה מהמותר בחוק קיבלו דוח. לבעלי מכוניות עם מנועי בנזין הוצע לתקן את הליקויים תוך שבוע ולחזור לבדיקה בניידת. במידה שהליקוי יתוקן, יבוטל הקנס. כל כספי הקנסות הועברו לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה.

מטרת הבדיקה היא להקטין את חשיפת הציבור לסכנות לבריאות ולסביבה, שגורמים המזהמים הנפלטים מכלי רכב לאוויר. בעיקר נבדקה רמת פליטת הפחמן החד חמצני (co). חשיפה, אפילו נמוכה, למזהם זה גורמת לסחרחורות, לבחילות, לכאבי ראש ולירידה ביכולת הריכוז ובערנות. חשיפה לריכוזים גבוהים יותר המתרחשת באיזורים סגורים עלולה לגרום להרעלה חריפה, שתוצאותיה הן אובדן ההכרה ואף מוות בחנק.

"הפעילות בחולון ובשאר ערי גוש דן נועדה לשמור על הבריאות של כולנו ועל האוויר שאנו נושמים", אמר יו"ר עמותת "מלר"ז", חיליק רוזנבלום. "עלינו להכפיל את היקף הבדיקות ולהחמירן, כי זיהום האוויר, שרובו בלתי נראה, פוגע במיוחד באוכלוסייה החלשה: ילדים, קשישים וחולים. אני ממליץ לעיר הילדים חולון להכפיל את היקף המדידות, בדומה לנעשה בתל אביב ובפתח תקווה".
מורן שרף

למרות שרמת הזיהום הנפלט מכלי הרכב נבדקת באופן שגרתי במבחן הרישוי השנתי לכלי רכב, עדיין יש צורך באכיפה, ומסתבר שיש כלי רכב מזהמים רבים

אחד הרכבים שנמצאו מזוהמים בחולון צילום: באדיבות מרל"ז