שומרים מרחק נגיעה: נהגי אוטובוסים בחברת "דן" אינם גובים תשלום מנרקומנים בקוי הנסיעה בחולון ובבת ים. הסיבה, לא להאמין, חששם לבוא איתם במגע ידני בעת מסירת הכסף לתשלום. גורם בכיר בחברת "דן" שאישר את הפרטים הגיב: "זו לא תופעה גורפת, אבל זה בהחלט קיים".

בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"

"יש הרבה מאוד אנשים באזור שנהגים פשוט לא רוצים לקחת מהם כסף בגלל שרואים שהם לא בסדר", מודה אחד מנהגי חברת "דן". "אלה לא אנשים רגילים, ורואים את זה, כמה שזה לא נעים לומר. כבר היו מקרים שעלו אליי לנסיעה נרקומנים, שכל אחד יכול לראות שהם לא במצב רגיל.

"אף אחד לא רוצה לבוא במגע עם אנשים כאלה, כי לך תדע איזה מחלות יש להם או כיצד הם עלולים להגיב אם תאמר להם משהו שלא ימצא חן בעיניהם".

הנהג מספר כי לחבריו ולו ברור כי המעשה שהם עושים אינו ראוי, אך לדבריו, אין להם כל ברירה. "זה פשוט מאוד" הוא מודה. "אף אחד כאן לא רוצה להתעמת עם נרקומנים, ויש לא מעט כאלה שעולים פה בתחנות באזור, אז אנחנו פשוט מסמנים להם להמשיך הלאה ולהיכנס לאוטובוס, מבלי לשלם".

לדברי הנהג, גם שאר נוסעי האוטובוס מודעים לעובדה כי נוסעים אלה, בניגוד אליהם, אינם משלמים בתמורה לשירות ההסעה, אך גם הם מעדיפים שלא להתערב.

"חלק מהנוסעים בקו שלי הם לקוחות קבועים, וגם הם רואים את הקטעים האלה", מספר הנהג, "ואני בטוח, שגם אם הם לא מרוצים מההתנהלות הזאת, אין להם יותר מדי ברירה. בשורה התחתונה, גם הם וגם אנחנו רוצים בסך הכל להגיע בשלום ליעדנו. אם היה אפשר, הייינו מעדיפים למנוע מאותם טיפוסים לעלות על האוטובוס, אבל זה לצערי בלתי אפשרי".

גורם בכיר בחברה, כאמור, אישר את קיומו של נוהג זה בקרב חלק מהנהגים. "מי שמגלה את זה בפועל הם הכרטיסנים, אבל גם הם מבינים, בדרך כלל, את העניין, עם כל הצער שבדבר. "יחד עם זאת, ידוע לי על מקרים שבהם אנשי הביקורת מטעמנו פשוט הורידו נוסעים כאלו מהאוטובוס בגין אי תשלום כנדרש".

על אף העדויות שהצטברו בפנינו, בחברת "דן" מצהירים כי לא ידוע לחברה על תופעה מסוג זה הנפוצה בקרב נהגי החברה. "החברה גובה כחוק מכל נוסע שעולה לאוטובוס דמי נסיעה ללא הבדל", נמסר ממשרד הדוברות של "דן". "אלו הנחיות חד משמעיות לכל ציבור הנהגים".