ינקל'ה צ'יק צ'ק: מידע על כך שניתן להוציא רישיון נהיגה על אופנוע בנפח של יותר מ–125 סמ"ק בנוהל מקוצר ומבלי לעבור את מספר השעורים המינימלי הנדרש (15) על פי החוק, הגיע אלינו באחרונה. המידע הצביע על כך שאחד ממורי הנהיגה הידועים במשרד הרישוי בחולון, יעקב נחמיאס, המוכר יותר בכינוי ינקל'ה, הוא זה שדרכו נעשה ההליך המזורז.

* בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק שלנו

אחת העדויות היא של תושב האזור, שלפני כמה חודשים ביקש להוציא רישיון נהיגה על אופנוע בנפח 250 סמ"ק, יצר קשר עם ינקל'ה, ובתמורה לתשלום הגיש אותו המורה למבחן המעשי, מבלי שעבר את שעורי הנהיגה הנדרשים.



על פי המידע שיש בידינו, חלק מהיוצאים למבחני הנהיגה המעשיים, עולים על כלי הרכב הכבדים, בנפח 250 סמ"ק, בפעם הראשונה בחייהם, לאחר דקות אחדות בלבד של הסתגלות לכלי הרכב, שתיבות ההילוכים שלהם אינן אוטומטיות, כמו בכלי הרכב הקלים יותר. הסיכון שהם נוטלים על עצמם, בדרך כלל במטרה לחסוך כסף או זמן, לא נוגע רק לנבחנים, אלא מסכן גם את יתר משתמשי הדרך, שכן אלו המקבלים את רשיון הנהיגה בהליך מזורז, נוהגים בכלי רכב מסוג זה בפעם הראשונה.

בעקבות המידע המטריד שקיבלנו, יצאנו למשרד הרישוי בחולון. לפגישה עם ינקל'ה ביום ראשון הגענו מצויידים במצלמה נסתרת כדי לתעד ולתאר את הפגישה.

בשיחה המצולמת אמר ינקל'ה שיוכל לסייע לכתבנו לגשת למבחן הנהיגה על אופנוע בנפח 250 סמ"ק מבלי שיצטרך לעבור שעורי נהיגה, אלא רק לאחר בדיקה של מידת שליטתו בכלי הרכב. כמו כן הבטיח ינקל'ה לכתב, שאמר שיש לו ניסיון בנהיגה על כלי רכב דו גלגלי, כי אם יגיע במועד ובשעה שיקבע לו, ידאג להגישו לטסט באופן מיידי.

"יש לי רישיון 125 סמ"ק ואני רוצה להעלות את הנפח. אפשר לחסוך את העניינים ולקבל ישר טסט?"
ינקל'ה: "אני יכול לתת לך טסט היום. אתה רוצה עכשיו? אתה צריך להביא את הטופס".

בצהרי אותו יום, שעות ספורות לאחר הפגישה, טלפנו לינק'לה.

תגיד, אין סכנה שהטסטר ישאל אותי כמה שעורים עשיתי?
"אין שום בעיה. הוא לא שואל שום שאלות".

הבנתי. האמת היא שאני קצת לחוץ, זאת הסיבה.
"מאיזה בחינה אתה לחוץ?"

לחוץ מבחינת זה שישאלו אותי שאלות.
"איזה שאלות? הוא רואה אם אתה מוכן לטסט או לא, זה מה שמעניין אותו, זה הכל".

לא מעבר לזה? מה עוד אני צריך לעשות?
"תביא את רשיון הנהיגה וכסף, ואני אכין אותך. אם תהיה בסדר אני אוציא אותך לטסט, ואם לא, אז דוחים את זה ביום. לא חייבים סתם לצאת".

מה יקרה אם ישאלו אותי: 'כמה שעורים עשית'?
"שוב אתה חוזר על זה".

כן, זה מלחיץ אותי קצת.
"שוב אתה חוזר על זה. כמה שתיקח, ככה נגיד לו, מה אתה דואג? הוא לא ישאל אותך שאלות כאלה בכלל. מה אתה דואג? תיקח כמה שתצטרך. אם תצטרך אחד, תיקח אחד, על פי רמת הנהיגה שלך. בסך הכל לא אוציא אותך אם אתה לא מוכן. נראה כמה אתה צריך".

נחמיאס בתגובה: "לא היו דברים מעולם"
יעקב נחמיאס מכחיש שהוא מגיש תלמידי נהיגה למבחן מבלי שעמדו בדרישות החוק.

קיבלנו מידע בנוגע לתלמידים שרוצים להוציא רישיון לאופנוע, ואצלך עושים את זה בלי לקחת את מינימום השעורים הקבועים בחוק.
"לא נכון. התלמידים לוקחים מה שצריך לפי החוק. זה לא נכון בכלל. במבחני שליטה לא צריך לקחת, אבל בדרך כלל הם לוקחים מה שצריך. אנחנו חותמים להם על תעודה שהם לוקחים".

יש לנו עדויות של אנשים, כולל אנשים שדיברו איתך, שאתה מסכים להוציא לטסט בלי המינימום הנדרש לשעורים. אמרת להם שתראה אותם שעור אחד ותוציא ואתם לטסט.
"במבחני שליטה כן, אבל לא במבחנים שצריכים לצאת החוצה".

יש חבר'ה שביקשו גם במבחנים שצריך לצאת לטסט בכביש, ואמרת להם שאם הכל בסדר והם יודעים לנהוג, הם יוכלו לצאת מיד.
"בדרך כלל הם לא יכולים לצאת בלי 15 שעורים. בדרך כלל אני אומר שאם הוא טוב הוא צריך פחות שעורים, אבל אם אני חותם על תעודה, אז זה בהתאם למה שקשור בחוק".

לא היה מקרה או שניים או כמה שבכל זאת חבר'ה עלו על אופנוע בלי מינימום השעורים?
"במציאות הבוחן גם בודק את זה. בודקים את זה. הם לא יוצאים בלי תעודות הבוחנים. מי אמר לך את זה?"

יש לנו עדות של בחור שעשה אצלך רישיון ל–250 סמ"ק, גם ויתרת לו על השעורים וגם קיבלת ממנו סכום מסוים. יכול להיות?
"מה פתאום? שטויות. באמת, זה לא, זה לא. מה זה קיבלתי ממנו סכום? על מי קיבלתי ממנו סכום?"

בתמורה לזה שהוא לא יצטרך לעשות את השעורים.
"לא היו דברים מעולם, זה סתם המצאות. מעולם לא היו דברים כאלה. תבוא לפה, דבר איתי פנים אל פנים, תכיר אותי ותתרשם אחרת".

הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות חולון"