למרות העלייה, ממשיכים לדשדש מאחור: משרד החינוך פרסם לאחרונה את נתוני הזכאות לתעודת בגרות בשנת הלימודים תשס"ח. מהנתונים עולה כי חולון מצויה במקום ה־50 מבין 144 יישובים, עם 61.79 אחוז של זכאים לתעודת בגרות ועם 92.64 אחוז ניגשים לבחינות.

בבת ים השכנה, הנמצאת במקום ה־62, ניגשו לבחינות בשנת תשס"ח 92.24 אחוז מהתלמידים, והיו זכאים לתעודת בגרות 58.99 אחוז. שנה קודם לכן היו זכאים לתעודה 55.39 אחוז, ושנה לפני כן 51.42 אחוז.

עיריית חולון מרוצה משיעור הזכאות, הגבוה בכשני אחוזים משיעור הזכאות בשנה שלפני כן, אולם לא כולם מרוצים.

חבר מועצת העיר ניסן זכריה אמר: "לצערי, חולון ממשיכה לדשדש מאחור.
העירייה מרוצה מכל שטות, אבל צריך להסתכל על התוצאות ביחס לכל המדינה, ולא רק ביחס לעיר. תוצאות כאלה מצוינות אולי באפריקה, אבל בישראל הקריטריונים שונים.

"חולון היתה פעם בין הערים המובילות בחינוך, ואם היא ממוקמת במקום הזה, יש פה בעיה. אנחנו אפילו לא בעשירייה הראשונה. גם אי אפשר להאשים את התלמידים, כי כשמשקיעים פחות, שיעור הזכאות יהיה נמוך יותר. אם אנחנו רוצים מקום טוב, אנחנו צריכים להשקיע יותר בחינוך".

חבר המועצה עזרא סיטון, מורה להיסטוריה ולאזרחות, מנסה לפשר: "אומנם יש עלייה של שני אחוזים, אבל עדיין חולון לא מצליחה להמריא, למרות שראש העירייה עושה מאמצים ומקדיש שעות וכסף לחינוך העל יסודי.

"יש דברים שמינהל החינוך אמור לעשות, למשל לא להסתפק רק במרכז 'קוגל' כבמרכז לתגבור לבגרויות, אלא להקים מרכזים נוספים. כל העיר צריכה לבוא ל'קוגל', ואני לא מבין למה לא לקיים מרכזים כאלה בתוך התיכונים עצמם. הרי הילדים עצלנים, וילדים משכונות מרוחקות לא יבואו ל'קוגל'. צריכים לבחור את המורים הטובים ביותר מכל תיכון שילמדו במרכזים האלה, וכמובן להעניק להם תגמול הולם".

עיריית חולון מסרה: "אנו חשים סיפוק מהעלייה בת שני האחוזים במספר הזכאים לתעודת בגרות בחולון, במיוחד על רקע העובדה, שבכל הארץ חלה ירידה ממוצעת של ארבעה אחוזים, והממוצע הארצי עומד על 44 אחוז. מדיניות ראש העירייה להגיש כל אחד מהתלמידים לבחינות הבגרות ("כל אחד בהתאם ליכולתו ולצרכיו") הוכיחה את עצמה, ושיעור הניגשים עולה בהתמדה.

"הסיבות שהובילו לעלייה נובעות, בין היתר, מההשקעה הדיפרנציאלית בכל אחד מבתי הספר בעיר, בנוסף להשקעה העירונית הגדולה בתגבורים. פעולות נוספות שנעשו בתחום זה כוללות מיפוי מדוקדק של התלמידים המועדים לכישלון וסיוע להם. בכל בית ספר הוקם מערך מסייע.

"מאחר שהקושי הגדול ביותר נעוץ במוטיבציה של התלמידים, ניתן דגש מיוחד על עידוד בלתי פוסק ותמיכה. גם ביום בחינת הבגרות נבדק אם תלמידים לא הגיעו לבחינה, ונעשה מאמץ להביאם בכל דרך. גם לאחר שמגיעות תוצאות הבחינות, מאותרים מיד חסרי הזכאות, ונעשה מאמץ לקראת הבחינות במועד החורף.

"מינהל החינוך העירוני משוכנע כי הפעולות הללו הן הנוסחה להצלחה. הפעולות יימשכו גם בשנים הבאות, והישגי בחינות הבגרות בתשס"ט צפויים להיות גבוהים עוד יותר".

עיריית בת ים מסרה: "ראש העירייה והנהלת העיר גאים בילדי העיר ובמוריה, ושבעי רצון מהעלייה המרשימה בשיעור הזכאות לבגרות בקרב תלמידי העיר. מדובר בעלייה של שבעה אחוזים וחצי, בניגוד לירידה בממוצע הארצי.

"העלאת שיעור הזכאות לבגרות היא עדות נאמנה להצלחתו של מודל בת ים לחינוך אישי, ולכך שכאשר משקיעים משאבים כה רבים במערכת החינוך, מגיעים לתוצאות. בכוונת העירייה להמשיך בדרכה, ולהגיע לשיעור זכאות לבגרות מהגבוהים בארץ".