משרד התחבורה דחה בשנתיים את תחילת הפעלת הקו הירוק של הרכבת הקלה שעובר בחולון, כאשר על פי הצפי הוא יתחיל לפעול רק בשנת 2026 ולא בשנת 2024 כפי שתוכנן.

רחוב סוקולוב. יש בעלי עסקים שכבר מיהרו למכור ולצאת | צילום: קובי קואנקס
למרות זאת, בנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מתעקשים כי העבודות יחלו לפי התכנון, בשנת 2019. עם זאת, בשלב זה ידוע על לא מעט מכשולים בדרך, ביניהם התנגדות של תושבים מרחוב פיכמן פינת ההסתדרות, ששטח ביתם יופקע לאחר שכבר חתמו על הסכם פינוי־בינוי עם דיירים שביתם לא מופקע ובעלי עסקים בסוקולוב שכבר קיבלו הודעה כי מחצית מהמדרכה ברוב חלקי הרחוב תופקע לטובת הרכבת הקלה.

בשלב זה נראה כי הדחייה דווקא תיטיב עם הדיירים, כיוון שכרגע לוחות הזמנים בינם ובין נת"ע מתנגשים. הדיירים מנסים להשיג עסקה שתפצה אותם ואת כלל בעלי העסקים, אלו שביתם יופקע ואלו שלא, אך מתגוררים באותו מתחם שמיועד לפינוי־בינוי, אולם הדבר לוקח זמן ובנת"ע רוצים להתחיל לעבוד בשטח המדובר כבר בתחילת 2020. נראה כי הדחייה תוכל לגשר על פערי הזמנים.

אך בזמן שבמקרה של הדיירים נעשים מאמצים להגיע להבנות ולפיצויים המקובלים על כל הצדדים, בסוקולוב מתקשים לשמור על אופטימיות. "מכרתי את החנות ועפתי מכאן לפני שיתחיל כל הבלגן, אין להם רחמים עלינו. הרחוב קורס והם רק חושבים איך להרוויח עוד כמה גרושים מהקבר שלנו", סיפר בעל עסק ותיק לריהוט שיצא לפנסיה לפני מספר חודשים.

בעלי העסקים שנשארו ברחוב וקיבלו את המכתבים נאלצים להסכים עימו. "לא כולם קיבלו את מכתב ההפקעה אבל זה ישפיע על כולם", אומר בעל חנות ברחוב. "זה אומר שאין מקום להניח סחורה בחוץ, שהרחוב הופך לצפוף ושכל הלכלוך והרעש ייכנסו לנו לעסקים. אבל הכי גרוע יהיו השנים של העבודות, אין לי מושג איך נתמודד עם זה".

אותו מוכר יודע על מה הוא מדבר, בתל אביב עסקים רבים הסמוכים לעבודות לרכבת הקלה כבר נסגרו, בבת ים ראש העירייה התערב לטובת בעלי העסקים ואיים להפסיק את העבודות (למרות שלא בטוח שהדברים תלויים בו).

ומה קורה בחולון? על פי הצפי, עם תחילת העבודות העירייה תגייס פרויקטורית שתרכז את הפעילות בעיר, ותנסה לסייע ולצמצם עד כמה שאפשר את הנזקים עבור הפרט והציבור.

מצוקת חניה בעקבות עבודות הרכבת הקלה בבת ים | צילום: קובי ק קובי קואנקס

בנוסף, תושבים רבים שאלו מדוע הקו הירוק של הרכבת הקלה בחולון לא מוטמן באדמה, כפי שנעשה בקווים אחרים. בנת"ע מסבירים כי מדובר בשיקולי נוחות ואיכות הסביבה.

זאת כיוון שהרכבת הקלה במפלס הרחוב נותנת את השירות הטוב ביותר לנוסעים מבחינת נוחות ונגישות. היא תורמת לשיפור איכות הסביבה על ידי הפחתת הרעש וזיהום האוויר ולעידוד המסחר לאורך התוואי בו היא עוברת, כמו ברחוב סוקולוב. תוואי תת־קרקעי רלוונטי לרמות ביקוש גבוהות יותר ולא כך המצב בחולון.

למרות זאת, גם בחולון נזכה לראות קווים תת־קרקעיים. שלושה קווי מטרו יעברו בעיר, הקווים יתחילו בשרון ויסתיימו באיזור רחובות, ויחצו את חולון בשבע תחנות שונות. מדובר בשלב השני למהפכת התחבורה הציבורית בגוש דן, לאחר הרכבת הקלה, ותאריך סיום העבודות צפוי להיות רק ב־2030.

אך הקו הראשון עתיד לעבור באיזור סוקולוב־חנקין וגם הוא ישפיע על עבודות הרכבת הקלה המתוכננות. הקו השני יעבור באיזור 'וולפסון' והשלישי, שיגיע מבת ים, יעבור באיזור יוספטל, דרך קניון חולון לכיוון איזור התעשייה.

מעיריית חולון נמסר: "מנכ"ל העירייה, יוסי סילמן, מנהל פורום עירוני מול נת"ע ומתקיימות פגישות משותפות וקבועות בנושא. ככל הידוע לנו, לא מתוכננות הפקעות של מדרכות אלא ההיפך הוא הנכון: מדובר בשיפוץ ושדרוג של המדרכות. במידה שבכל זאת יתעורר נושא שכזה, הוא יטופל לגופו של עניין.

"יצוין, כי המנכ"ל הנחה לגייס פרויקטור שיעבוד מטעם העירייה מול בעלי העסקים ותיתן להם סיוע בכל נושא שיעלה. יש להדגיש, כי בכוונת העירייה לפקח על כל העבודות שיבוצעו על ידי נת"ע למניעת כל פגיעה בתושבים ובבעלי העסקים".