לתושב מספר אחת ועד אחרון תושבי חולון יש מכנה משותף אחד - חוסר האונים מול רעש המטוסים, ובעיקר אלה הנוחתים בלילה. בשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג"ץ נגד משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה ורשות שדות התעופה האזרחית.

רק רעש האזעקות הצליח להוריד את רעש המטוסים | צילום: קובי קואנקס

בעתירה, שאותה הגישו חולון ו־19 רשויות נוספות (מכפר סבא בצפון ועד ראשון לציון בדרום), נטען כי כולן סובלות מרעש המטוסים. הדרישה מבג"ץ: הגבלת רעש המטוסים הנוחתים, שנכון להיום מגיעים אל שדה התעופה בן גוריון ללא כל הגבלה ולאורך כל שעות היממה.

את הסמכות לפיקוח על הרעש שהם יוצרים, לקח על עצמו שר התחבורה בשנת 2011, ומאז הוא מסרב לטפל בנושא "באופן עקרוני", כפי שנטען בעתירה.

סובלים ללא הבדל
במרבית שדות התעופה בעולם קיימת הגבלה על שעות הנחיתה וההמראה, אך מכיוון שבישראל קיים עוצר לילה רק על שעות המראה, מטוסים מכל העולם, ומאירופה בפרט, נוחתים בישראל וכך הם לא נאלצים לשלם דמי 'חניית לילה' בשדה תעופה בחו"ל.

על כן, לא פעם מספר הנחיתות בנתב"ג בשעות הלילה גדול יותר מבשעות הבוקר, דבר שגורם לרעש רב בעיר חולון ובערים נוספות.

למרות שבמהלך השנים האחרונות נאבקת עיריית חולון בשיתוף רשויות נוספות, התזמון של הגשת העתירה המדוברת איננו מקרי. לאחרונה אישרה המדינה חלוקת פיצויים כספיים לרשויות שסובלות מרעש המטוסים, ביניהן בני ברק ובת ים, רשויות שסופגות חלק ניכר מהרעש, כמו חולון, לא היו כלולות ברשימת המפוצים ככל הנראה עקב מצב סוציואקונומי טוב יותר של הרשות.

ראש עיריית חולון, מוטי ששון, העומד בראש פורום הרשויות המקומיות למאבק ברעש המטוסים, מנסה כבר שנים להיאבק בהחלטות שמגבירות את הרעש באיזור, אך הדרת חולון מרשימת מקבלי הפיצוי היתה כנראה הקש ששבר את גב הגמל, וכך הצליחו העותרים לגייס מספיק מועצות ורשויות להשתתף בעתירה.

הרעש לא זר לו. ששון | צילום: קובי קואנקס

בשנת 2014 ערכה יו"ר ועד הפנים והגנת הסביבה דאז, חברת הכנסת מירי רגב, דיון בעניין "פגיעה וסבל הנגרמים לתושבי דרום תל אביב מרעש המטוסים", בו דרשה ממינהל התעופה לפעול לקידום פתרונות מעשיים למיגור הרעש מעל דרום תל אביב, ובין היתר ציינה כי הוועדה שבראשותה תפעל לחלוקת הרעש בין שכונות דרום תל אביב לערים הסמוכות, כמו בת ים, חולון, ראשון לציון ומודיעין.

ששון התנגד בתוקף והרעיון לא יצא לפועל, אך לאורך השנים נאלץ ראש עיריית חולון, שעירו סובלת בעצמה מרעש המטוסים, להתייצב באינסוף ועדות וכינוסים על מנת להילחם בנושא.

"אני שומע את זה בעצמי", הוא אמר לאחר סיום השיפוצים במסלולי נתב"ג וחידוש הנחיתות. "הרעש הוא בלתי נסבל. אני לא מבין איך אפשר להתייחס ככה לתושבים. אנחנו לא נוותר ונילחם בנושא הזה בכל הערכאות האפשריות".

השבוע מימש ששון את ההבטחה וכמוביל המאבק ותושב שסובל בעצמו מהרעש, הוא מקווה להשיג את היעד - לוח נחיתות בסטנדרטים מחמירים, כפי שמקובל בעולם המערבי.

ששון עצמו, שכאמור, מתגורר ברחוב שנקר במרכז העיר הסובל גם כן מרעש הנחיתות, מבין כי הסיכוי שנתב"ג יסגור את שעריו בשעות הלילה קלוש אך מסביר כי המאבק מורכב יותר.

"יש החלטת ממשלה בת יותר מ־20 שנה להקים שדה תעופה משלים", הוא אומר. "אך בינתיים יש רק דיבורים ולא מעשים. בזמנו הצעתי שיקימו אותו בנבטים, גם לשעות הלילה וגם לטיסות הובלה. זה יביא עוד מקומות עבודה לנגב ויסייע לפתח אותו, אבל כמו כל החלטה כזאת דברים פשוט לא זזים".

אתה חושב שפיצוי כספי יכול לסייע?
"בעבר קבלנו עשרות מיליוני שקלים למיגון ומיזוג מוסדות חינוך, אבל ההפסד הכספי שלנו גדול יותר. יש שטח ענק ב־ח' 500 שלא ניתן לבנות בו בנייני מגורים בגלל שהוא מתחת לנתיבי טיסה. אז לא רק שאנחנו מפסידים היטלים ואגרות עבור 14 אלף יחידות דיור שלא נבנו, אנחנו גם צריכים להקים שם פארק בשווי כמאה מיליון שקל.

"המדינה חייבת לפצות אותנו על זה ואנחנו נאבקים בנושא הזה כבר 18 שנה בעליון. כמובן שאנחנו דורשים גם את הפיצוי הכספי שנתנו לאחרונה לרשויות סמוכות ואותנו קיפחו בגלל קריטריון לא רלוונטי של מצב סוציואקונומי.

אם מחלקים - אז צריך לתת לכל מי שסובל. המאבק שלנו הוא דרישה ללקיחת אחריות. יש דיונים, החלטות ועדות אבל אין מעשים בפועל ואנחנו דורשים פתרון".

געגועים לצוק איתן
העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין אבנר (נרי) ירקוני, חן עמידור, גל כהן ופרופסור רן גלעדי, והיא נתמכת בחוות דעת מקצועית של ד"ר אסנת ארנון, האקוסטיקאית הבכירה בישראל, המתמחה בנושא, תוך הבאת דוגמאות מן העולם הרחב, אך תושבי חולון לא באמת צריכים לשמוע על הרעש בעולם - הם מכירים את זה מספיק מקרוב.

השר ישראל כץ | צילום: אלכס קולומויסקי

"כולם מתלוננים על קריוקי ועל נערים שמסתובבים ברחובות, אנחנו מתלוננים על רעש מטוסים", מספרת תושבת שכונת פנחס אילון, דליה ארנון. "כשזה מחמיר אומרים שיש שיפוצים, זה קורה בדרך כלל בקיץ ואז גם בדרום העיר סובלים וכולם צועקים 'הצילו'. הם לא יודעים שאנחנו סובלים לאורך כל השנה".

בעבר דרש ששון מרשות התעופה לקיים עוצר לילה מלא בן שש שעות, שבו לא יתקיימו נחיתות והמראות בנתב"ג, אך נראה כי מדובר במאבק המועד לכישלון ורק בהתערבות בית המשפט העליון יצליחו לקבל תושבי חולון והסביבה מעט שקט.

דווקא האיום הביטחוני הוא היחיד שיכול להביא קצת שקט לחולון. "בתקופת צוק איתן ארגון הטרור חמאס איים כי ינסה לפגוע במטוסים, אז הרבה חברות ביטלו טיסות ואלו שטסו עשו את זה במסלול שונה", נזכרת ארנון. "זה עצוב וקצת מצחיק, אבל רק רעש האזעקות הצליח להוריד את רעש המטוסים.

"אני כמובן לא מקווה למלחמה, אבל ברור לי שאם היא תפרוץ, תדירות הנחיתות תרד. לצערי לא מתחשבים בנו. שמחתי לשמוע שהעירייה נלחמת בזה, אבל אחרי כל כך הרבה שנים זה נראה כמו מאבק אבוד".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "העתירה התקבלה ותענה בבית המשפט באמצעות פרקליטות המדינה".