המאבק בגל התאונות בהן מעורבים אופניים חשמליים עולה שלב ובקרוב תתחיל עיריית חולון לאכוף חוקים נגד הרוכבים באמצעות השיטור העירוני. אז מה עלול לעלות לכם בדחיית קבלת רישיון נהיגה ומי עלול להיקנס בעשרת אלפים שקל?החל מתחילת חודש ינואר 2019 נכנסו לתוקף ההנחיות החדשות של משרד התחבורה בנוגע לרכיבה על אופניים

רוכב ללא קסדה בחולון | צילום באדיבות רוני שחר

חשמליים, אחרי שבמהלך מחצית השנה האחרונה (2018) נפגעו 12 רוכבים אופניים בחולון, שהצטרפו לעשרות נפגעים ברחבי הארץ. מטרתן היא להילחם בגל תאונות הדרכים בהן מעורבים אופניים חשמליים, כאשר בחלק גדול מהמקרים מעורבים בתאונות אלה קטינים ואופניים חשמליים שעברו שדרוג בניגוד לחוק, כך שהם עוברים את המהירות המותרת לכלי (25 קמ"ש).

עיריית חולון טרם החלה לאכוף את החוקים החדשים שנמצאים בימים אלה בבירור במחלקה המשפטית ולאחר מכן יובאו לאישור במועצת העיר, כפי שנדרש לפני תיקון של חוק עזר עירוני. אם מסתמכים על משרד התחבורה, החוקים החדשים נועדו בעיקר להגביל רוכבים שאין להם ניסיון בנהיגה על הכביש.

על פי התקנות החדשות, רק לילדים מעל גיל 14 מותר לרכוב על אופניים עם מנוע; אין לשדרג את המנוע כך שיוכלו להגיע למהירות גבוהה יותר מ־25 קמ"ש; יש להתקין על אופניים אביזרי בטיחות כגון צופר, פנסים ומחזירי אור; כל זוג אופניים חייב סימון על שלדת האופניים בו יצוין כי מדובר באופניים עם מנוע עזר, שם הדגם, שם היצרן וכתובתו ושם היבואן וכתובתו.

אם רוכב יעבור על החוקים, הוא צפוי לעונשים שמשרד התחבורה קבע. ביניהם עונש של דחיית מתן רישיון נהיגה בשנה לרוכבים מתחת לגיל 16 והחרמת האופניים. קנסות על עבירות תנועה יינתנו במקרה של דיבור בטלפון בזמן רכיבה, שימוש באוזניות בזמן רכיבה ונהיגה ללא קסדה.

במקרים מסוימים יחויבו העוברים על החוק גם בבחינת תיאוריה. בנוסף, קנס של 10,000 שקל יינתן על שדרוג אופניים למהירות של מעל 25 קמ"ש ושלילת רישיון עסק לעסק שמבצע שדרוגים.

בערים רבות כבר החלה האכיפה, אך בעיריית חולון כאמור עדיין ממתינים לייעוץ משפטי והצבעה במועצת העיר. "בישיבת המועצה נמסר לנו כי השיטור המשולב ישים דגש על הנושא, אך טרם החלה אכיפה ואיננו יודעים מדוע", אומר חבר מועצת העיר מטעם סיעת 'צעירים' וחבר ועדת תחבורה לשעבר, בר שי.

"עם זאת, כרגע יש בעיה של מחסור בשבילי אופניים בעיר, ככל הנראה בגלל שאין מקום. יש תוכנית עתידית להוספת שבילי אופנים לאורך כל תוואי הרכבת הקלה וכך תתאפשר רכיבה רצופה יותר לרוכבים בחולון".

תושב חולון, רוני שחר, שסרטוניו הרבים ממלאים את הרשת, מקפיד לתעד את כבישי העיר באמצעות מצלמה בקסדה בזמן שהוא רוכב על אופנוע. מניסיונו, כשעיריית חולון תתחיל לאכוף את החוקים לא תחסר לה עבודה. "לצערי לילדים אין הבנה של חוקי תנועה, הם לא מבינים את המשמעות של הנהיגה המסוכנת שלהם ואת כובד האחריות שיש למי שנמצא על הכביש", אומר שחר.

"הרבה פעמים אני רואה רוכב אופניים שממשיך בנסיעה כשהרכב שלצדו עוצר במעבר חציה להולכי רגל, או מקרים שבהם הרוכבים חוצים מעבר חציה במהירות, ובעוד שהנהג בטוח שאין הולכי רגל מכיוון המדרכה פתאום צץ לו במהירות ילד. אין שום דרך לצפות את זה והם מסכנים את עצמם, את הנהגים ואת הולכי הרגל".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: עיריית חולון טרם החלה באכיפת העבירות הנוגעות לאופניים חשמליים ובימים אלה עוברים המפקחים העירוניים השתלמות והכשרה בנושא זה. יצוין, כי במערכת החינוך מתקיימת פעילות חינוכית בקרב בני הנוער בנושאים הנוגעים לרכיבה נכונה וזהירה על האופניים. כמו כן, בעירייה פועלים במרץ על פיתוח שבילי אופניים נוספים בעיר".