המחשה: קובי קואנקס

קבוצות הנוער של עמותת אור ירוק לכבוד שניאור חשין יצאו לרחובות הערים ובדקו את יעילות התחבורה הציבורית ומה הציבור הישראלי חושב עליה.

המתנדבים ביקרו בכ-400 תחנות אוטובוס שונות ב-33 יישובים ברחבי הארץ. בנוסף במסגרת הסקר שביצעו המתנדבים נשאלו כ-1,700 בני אדם באשר לדעתם לגבי איכות ויעילות התחבורה הציבורית.

במסגרת התצפית בדקו המתנדבים מספר נתונים: תשתית תחנת האוטובוס – הצללה, מקומות ישיבה, דפי מידע ומפגעי בטיחות סמוך לתחנה (פסולת, שברי זכוכית וכדומה); נגישות בעלי מוגבלויות לתחנות האוטובוס -  הימצאות שלטי ברייל ומקום לכיסא גלגלים.

בסקר דעת הציבור נשאלו הנוסעים מה דעתם על עלויות התחבורה הציבורית ומהי שביעות רצונם הכללית ממנה.

בין הישובים בהם נערכו התצפית והסקר: חולון ובשטחה נבדקה 28 תחנות שונות. והממצאים הם: הימצאות הצללה – באחת מהתחנות שנבדקו אין הצללה, בשתי תחנות נוספות ההצללה אינה תקינה; הימצאות דפי מידע -  בתשע מהתחנות חסרים דפי מידע, בשש תחנות נוספות דפי המידע אינם תקינים;

מקומות ישיבה – בארבע מהתחנות אין ארבעה מקומות ישיבה, בשלוש תחנות נוספות המושבים אינם תקינים; נגישות לבעלי מוגבלויות – בשלוש מהתחנות חסרות מדבקות עם מספר התחנה, בשש תחנות נוספות ישנן מדבקות אך הן אינן תקינות. ב-11 מהתחנות אין שלטים בכתב ברייל

בארבע מהתחנות אין מקום לכסא גלגלים, בשתי תחנות נוספות ישנו מקום שאינו תקין.

תחנה בעיר.  עומדת בתקן? | צילום: אור ירוק

בתוצאות סקר שביעות רצון מהתחבורה הציבורית בחולון, נמצא כי: לשאלה מהי שביעות רצונך מהתחבורה הציבורית? הנשאלים העניקו את הציון הממוצע 6.4 מתוך 10; על מרחק התחנה מהבית השביו הנשאלים – מגיעים אל התחנה בתוך 0-10 דקות בממוצע.

האם האוטובוס מאחר? רוב הנשאלים השיבו כי האוטובוס נוהג לאחר; האם האוטובוס עמוס? רוב הנשאלים השיבו כי האוטובוס עמוס; האם מחיר הנסיעה הוגן? רוב הנשאלים השיבו כי מחיר הנסיעה הוגן; מה רמת תחושת הבטיחות בנסיעה? 6.3 (מתוך 10).

עמותת אור ירוק: "התחבורה הציבורית בישראל מוזנחת כבר שנים רבות. שר התחבורה והבטיחות בדרכים שיכנס לתפקידו בקרוב, חייב יהיה להשקיע בייעול התחבורה הציבורית כך שתשרת את כל האזרחים במדינה. אם תהיה בישראל תחבורה ציבורית נוחה, נגישה ויעילה רבים יבחרו להעדיף אותה על פני כלי הרכב הפרטיים.

"תחבורה ציבורית איכותית יכולה לסייע בצמצום עומסי התנועה, לקרב את הפריפריה למרכז, להפחית את מספר כלי הרכב על הכביש ובהתאם להוביל לסיכון מופחת לתאונות ולנפגעים".