מיניבוס 'נעים בסופ"ש' בתל אביב. "שום קואליציה לא תכשיר" | צילום: דנה קופל

בניגוד מוחלט לתחזיות מוקדמות, תוכנית 'נעים בסופ"ש' תופסת תאוצה. בעיריית תל אביב דיווחו בסוף השבוע שעבר כי אלפי נוסעים השתמשו בשירות ההסעות, באמצעות 680 נסיעות שעוברות ב־500 תחנות שונות ברחבי גוש דן. הרשויות שנוטלות חלק בפרויקט, שאמור לתת מענה תחבורתי לאלה המעוניינים בשירות אוטובוסים בשבת, דיווחו כי מדי 20 דקות עבר אוטובוס בשטחן המוניציפלי וכי במהלך סוף השבוע השני חל גידול של 50 אחוז במספר הנוסעים ביחס לשבוע הראשון של הפרויקט.

אך למרות ההצלחה ופניות חוזרות ונשנות של הרשויות לעיריית חולון ולעיריית בת ים, השתיים מסרבות לקבל החלטה ולהצטרף לתוכנית. השבוע החליטו נציגי הציבור החילוני לקחת את המאבק אל ישיבות המועצה העירוניות.

"בחנו עלויות"

הרשויות שנוטלות חלק בתוכנית הן תל אביב, גבעתיים, הרצליה, רמת השרון וקריית אונו, וכך למעשה נוצר מערך מטרופולין שפועל ברחבי גוש דן, על כן ההצטרפות של חולון ובת ים נראית טבעית ומתבקשת, אך כשהנושא מגיע לשולחן המועצה הדברים נראים אחרת.

השבוע הגישה חברת מועצת העיר חולון, קרן גונן, הצעה לסדר בנושא, אולם זו ירדה מן הפרק לאחר שראש העירייה מוטי ששון הסביר כי הנושא עדיין נמצא בבדיקה, כשבין היתר יש להתחשב גם בגורמים הכלכליים. את מערך ההסעות מממנות הרשויות המקומיות מקופתן. גורם המעורה בפרטים מעריך כי מערך דומה בחולון ובת ים יעלה כ־300 אלף שקל לכל עיר לשנה, לא זול אך במושגים של תחבורה ציבורית מדובר בהוצאה מקובלת.

חבר מועצת העיר מסיעת 'צעירים', בר שי, היה בעבר חבר בוועדת תחבורה וממייסדי 'שבוס', קו של סיעת צעירים שפעל בחולון בשבתות בשנת 2017 באופן לא סדיר ובתשלום. שי נפגש עם ששון טרם הישיבה ולמרות שההצעה נדחתה הוא נשמע אופטימי. "אני קצת מסתייג ממה שהיה בישיבה כי זה הצפוי מראש. שוחחתי עם מוטי על הנושא ועל האפשרויות ואני באמת רואה את זה קורה".

איך בדיוק?

"בחנו את העלויות וכיצד זה מתנהל בערים אחרות. אין לי ספק שכל הגורמים קצת הססניים ואין שום סיבה שזה יצא מקופת העירייה, כי זה תחום שהמדינה צריכה לממן. אבל כרגע זה המצב ואני חושב שיש אפשרות ממשית לתחבורה בעיר בשבת. בין היתר צריך לקחת בחשבון את מכרז מוניות השירות שאושר בעיר ושיש באפשרותו גם להפעיל מוניות בשבת. צריך לבדוק שזה לא מתנגש. בתל אביב לדוגמה עשו מסלולים שונים".

מספר סיעות הביעו התנגדות לנושא בישיבת המועצה.

"נכון. לגבי סיעות דתיות וחרדיות, חשוב לציין שאנחנו לא באים למלחמה אלא פועלים מתוך רצון לעזור לכולם ליהנות מהשבת, כל אחד בדרכו. לגבי שאר חברי המועצה, זה נראה לי פריבילגיה לנסוע ברכב פרטי מתי שאתה רוצה אך לאסור על אחרים ליהנות מתחבורה זמינה ונוחה. זה צורך של ציבור רחב וזאת האחריות שלנו לספק אותו".

"מהלך פופוליסטי"

גם יו"ר סיעת 'הבית היהודי' וחבר מועצת העיר בחולון, שלומי תמם, משוכנע כי בחולון הנושא כלל לא יעלה על הפרק. "אוטובוס השבת לא ייצא בחולון, אנחנו לא נכיר בשום קואליציה שתכשיר תחבורה ציבורית בשבת ואני עומד מאחורי המילים שלי. שוחחתי עם חברי המועצה מ'צעירים' והסכמנו שלא להסכים בצורה מכובדת. אני מאמין שזה לא יגיע למצב הזה וכדאי לזכור שזה בעיקר מהלך פופוליסטי, כי בסופו של דבר מי שיאלצו לממן את העלויות של המיזם אלו התושבים וזה יבוא לידי ביטוי בארנונה. אנחנו לא נאפשר את זה בחולון".