צילום: אור ירוק

היום, לפחות על פי תחזית מזג האוויר, אנו ניצבים לקראת מערכת גשמים גדולה נוספת, וחורפית יותר מאלה שהיו עד לאחרונה. הגשמים הללו מותירים אחריהם כבישים רטובים וחלקים, לעתים מתכסות הדרכים בשכבה חלקה במיוחד של בוץ וכך נשאר הכביש למשך מספר ימים.

מצב זה בו הכבישים חלקים לאחר הגשמים, מגביר את הסיכון לתאונות דרכים בשל החלקת הרכבים באופן משמעותי ובכך לסכן את הנוסעים והסביבה.

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בעשור האחרון (2008-2017) נפגעו מעל 14 אלף בני אדם בתאונות דרכים בכבישים רטובים או בוציים, מתוכם 220 בני אדם נהרגו, 22 בני אדם בשנה בממוצע. כ-1,000 בני אדם נפצעו באורח קשה בכבישים החלקים הללו בעשור האחרון.

על פי הנתונים, כמחצית מהנפגעים בתאונות דרכים בכבישים רטובים ובוציים נפגעים דווקא בתוך תחומי הערים והישובים. בעשור האחרון (2008-2017) נפגעו 7,366 בני אדם בכבישים רטובים בתחום העירוני, 67 בני אדם נהרגו ו-492 נפצעו באורח קשה.

בתקופה הזאת, נפגעו בחולון בתאונות דרכים שהתרחשו בכבישים בוציים או רטובים 155 בני אדם. ארבעה מתוכם נהרגו ותשעה נפצעו באורח קשה. בבת ים נפגעו 100 בני אדם, ארבעה מתוכם נהרגו ו-16 נפצעו באורח קשה.

צילום באדיבות אור ירוק

בתל אביב, נפגעו 629 מתוכם נהרגו שמונה, בירושלים נפגעו 531 מתוכם נהרגו חמישה, ובפתח תקוה נפגעו 267, מתוכם חמישה נהרגו ו-12 נפצעו קשה. 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסביר: "בכביש רטוב יש לנהוג באופן שונה, הנהגים נדרשים להוריד את הרגל מדוושת הגז ולהיות ערניים לתנאי הדרך המשתנים.

"עכשיו, רגע לפני שהחורף מתגבר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים  והרשויות המקומיות חייבים לוודא כי התשתית הכבישים היא כזו שלא תסכן את הנהגים ולא יצטברו בה בוץ או עפר.

"ולכן יש לפתוח את תעלות הניקוז ולהשתמש בצבע שאינו גורם לרוכבי האופנועים להחליק. בנוסף יש לנקות את הכבישים מלכלוך שעשוי להיהפך לבוץ עם בוא הגשם. התיקונים הבסיסיים הללו יכולים לצמצם את מספר הנפגעים והתאונות באופן משמעותי ולהציל חיי אדם".