אם בקרתם לאחרונה בתחנת הרכבת וולפסון בחולון וראיתם שאריות טחב, אין צורך לשלוף סמרטוט או להזעיק את שרותי הניקיון של הרכבת.

מדובר בניסוי ייחודי שנוצר במסגרת שיתוף פעולה בין רכבת ישראל וסטודנטיות  מאוניברסיטת תל אביב במטרה לקדם פריצת דרך במאמץ לשמירה על הסביבה וצמצום ההשפעה של פליטת מזהמים על כדור הארץ.

ניסוי הטחב. צילום: רכבת ישראל

השבוע הוכתר בהצלחה הניסוי המהפכני במסגרתו נתלו בתחנה מוביילים מטחב. את הניסוי ערכו שיר אש ולירון סימון, סטודנטיות להנדסה מכנית ומדעי כדור הארץ מאוניברסיטת תל אביב והוא חלק מניסוי עולמי שמטרתו לאשרר את תוצאותיו במספר אזורים בעולם.

צילום: רכב ישראל

"לא ידענו אם גם לטחב הישראלי יש את אותן תכונות שהתגלו במינים שונים בעולם" מסבירה אש, "הניסוי הזה נערך בכמה מוקדים בחו"ל והמטרה שלנו הייתה לבדוק אם זה עובד גם בישראל".

אז בקרוב נראה טחב מעטר את תחנות הרכבת בישראל?

"הלוואי. זה עוד ייקח זמן וצריך לפתח את זה אבל הניסוי הזה הוכיח שהטחב הישראלי מסוגל לספוח חלקיקים מזהמים שנפלטים לאוויר כתוצאה משריפת דלק ועלולים לגרום למחלות, אלו תוצאות ממש מרשימות כי עד היום נבדקו רק כמה מינים מסוימים של טחב שלא נמצאים בישראל ולכן לא ידענו אם זה אפשרי. המשמעות היא שאפשר למזער את הזיהום שיוצרת הרכבת ולטהר את האוויר באמצעות פתרון טבעי ופשוט".

צילום: רכב ישראל

מטעם רכבת ישראל ליוו את הניסוי רפי רומנו מנהל המשמרת בתחנה, ועובדי יחידת איכות הסביבה, שלומי דדון ומיכל שקלר ומרכבת ישראל נמסר כי לצד שיתופי פעולה לפתרונות חדשניים, מיישמת רכבת ישראל מספר פעולות לצמצום זיהום האוויר בתחנותיה.

בין השאר התחילו ברכבת בפיילוט במסגרתו מותקנים מפוחים בחלק מהתחנות, ופיילוט נוסף בהתקנת מסנני מזהמים על גבי קרונות הכוח המשמשים לאספקת החשמל ברכבות באמצעות גנרטורים הפועלים על דיזל.