עבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים | צילום: אבי מועלם

כבר כמה חודשים העבודות על הקו הירוק מתנהלות בשדרות ירושלים בחולון, אך השבוע לראשונה החלו שינויים בהסדרי התנועה, שעלולים לגרום לשיבושים מבחינת התושבים והמבקרים בעיר. השינויים נכנסו לתוקף על אף שברקע עדיין מנהלת עיריית חולון מאבק משפטי בדרישה לאלץ את נת"ע לעגן את העבודות בהסכם המקובל על שני הצדדים. בעירייה חוששים כעת כי בעוד שהנושא ממתין להכרעת בג"ץ, בשטח עלולה להיות פגיעה בתשתיות העירוניות.

שינויים בהסדרי התנועה

ביום שני השבוע נחסם לתנועה הכביש הראשי בשדרות ירושלים. בהמשך הודיעה חברת נת"ע על הסדרי תנועה חדשים בציר המרכזי שלפיהם לא תתאפשר פנייה שמאלה משדרות ירושלים לרחוב בר כוכבא. לבאים מכיוון מזרח יוסטו מערבה נתיבי הנסיעה בשדרות ירושלים במקטע זה וכן לא תתאפשר חניה בשדרות ירושלים במקטע ולא יתאפשר מעבר הולכי הרגל בשדרות ירושלים בסמוך למבנים 41-55, אלא במדרכה ממול.

בעיריית חולון הביעו חשש כי העבודות על הרכבת הקלה יפגעו בתשתיות העירוניות, וביניהם מערכות השקיה, תאורה, ביוב וכדומה, שהן תשתיות יקרות. העירייה פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה להורות לנת"ע להימנע מתפיסת החזקה במקרקעי העירייה וכן הגישה עתירה לבג"ץ, במסגרתה ביקשה כי בית המשפט יורה לשר התחבורה להבהיר מדוע לא תבוטל ההרשאה שניתנה לנת"ע להפקיע את מקרקעי העירייה, או מדוע לא יושהה מימושה עד להסדרה בהסכם של מנגנוני העבודה שבין העירייה לנת"ע, אשר יבטיחו את יכולתה של העירייה למלא את חובותיה, במקביל להקמה ולהפעלה של הרכבת.

בעירייה טוענים כי נת"ע לא ממהרת לתאם מולם את העבודות, וגורמים בעיריית חולון אף טענו בבית המשפט כי נת"ע התחילה בהליך ההפקעה מבלי להודיע לעירייה ובזמן שהמשא ומתן מתקיים.

ששון | צילום: קובי קואנקס

"חשוב לציין שאנחנו בעד הקמת הרכבת הקלה בחולון", מבהיר ראש העירייה מוטי ששון. "זה פתרון משמעותי וחיוני לעיר. אני מתעסק בזה כבר למעלה מ־20 שנה ובוודאי שאני שמח שהפרויקט יוצא לדרך, אבל לצערי יש התנהלות לא ראויה ולא מכובדת מצד נת"ע שנכנסו לעיר שלנו, השתלטו על שטחים ולא טרחו לתאם שום דבר.

התפקיד שלי כראש עירייה הוא לדאוג לבטיחות של התושבים ולאיכות חיי התושבים, אי אפשר להיכנס לעיר ולהתעלם מכל מה שכבר קיים בה, מהתושבים ומהתשתיות שיש לה. הם באו והודיעו שהחוק לצידם והם יכולים לעשות מה שהם רוצים, אבל זה לא עובד ככה. הרי ברור שאם נתאם את העבודות נצליח יחד למזער את אי הנוחות".

ניסית לדבר איתם?

"בוודאי. שלחתי מכתבים רבים, על חלקם קיבלתי מענה של מספר שורות בשביל הפרוטוקול ומחלקם הם התעלמו לחלוטין. איפה נשמע דבר כזה שרשות ממלכתית מתעלמת לחלוטין מרשות מקומית? בסך הכל ביקשנו לתאם ציפיות, לעגן את העבודות בהסכם ולעבוד בשיתוף פעולה הדדי. לצערי הם מצפצפים על העירייה. אני לא רוצה מלחמות, אבל נראה שאין מנוס כי אני לא מוכן לסבול פגיעה בתושבי העיר שלנו".

"אני מאמין שבית המשפט ישתכנע שככה לא עובדים, ידרוש מהם להסדיר את העבודות ובמידת הצורך גם יעצור אותן.  אי אפשר שבמשך כל השנים האלה הם יפעלו בעיר בלי להיות מתואמים עמנו".

חוששים לפרנסה

בשורה התחתונה, הקו הירוק של הרכבת הקלה הוא אינטרס של העירייה, שכן אחרי שהקו יתחיל לפעול התקווה היא שהשימוש בתחבורה ציבורית יגבר, הפקקים וזיהום האוויר יירדו והדבר יעודד אנשים מחוץ לעיר להגיע לחולון למטרות עבודה, בילוי וקניות. עם זאת, עד שיסתיימו העבודות, לא לפני 2024, על התושבים והעירייה להתמודד עם אתגרים רבים.

בזמן שהצדדים מתדיינים בבית המשפט, העבודות כבר נותנות את אותותיהן בשטח. באיזור שבו כבר החלו העבודות בפועל קיימים בעיקר בתים פרטיים, מבנים דו־קומתיים ומספר עסקים. "ההורים שלי גרים כאן הרבה שנים, ולמרות שזה כביש ראשי יחסית שקט כאן כי אין פארקים ענקיים או ספסלים שאנשים יושבים עליהם ומרעישים", מספרת אחת התושבות. "כשאני מסתכלת מהחלון ומדמיינת שעוד מעט תעבור כאן רכבת זה נשמע סוריאליסטי. זה לא ציר כל כך רחב, איפה בדיוק הכל ייכנס?".

לדבריה, אמנם כרגע העבודות רק בראשיתן אולם הוריה ותושבים נוספים באיזור חוששים מהתקדמות העבודות, בעיקר לנוכח דיווחים על רעש וקשיים בעיר השכנה בת ים. "בעבר שוחחנו עם מתווכים לגבי מכירת הדירה, אבל ההורים שלי ממש מבוגרים וקשה לי לדמיין אותם עוברים לגור במקום אחר". 

עבודות הרכבת הקלה בחולון | צילום: אבי מועלם

בזמן שבעלי הדירות חוששים מפגיעה באיכות חייהם, אך רובם מבינים שמדובר באי־נוחות זמנית, בעלי עסקים באיזור חוששים מנזק כלכלי, "כבר ראינו מה קרה בתל אביב ומה קרה בבת ים, אנחנו מקווים שאם גם כאן יתחילו לפגוע בנו העירייה תתערב כי זה פרנסה של אנשים", אומר דודי לוי, העובד באחד העסקים ברחוב. "אם העירייה לא תגן עלינו אנחנו אבודים. בינתיים היו כאן נציגים שדיברו עם אנשים, אז אני מקווה שיש על מי לסמוך".

הלקח מבת ים

החששות וההשוואה לבת ים אינם מקריים. בעיר השכנה החלו העבודות כבר ב־2018 ומאז אין לתושבי העיר נחת. בין היתר נטען כי החפירות גרמו להופעת חולדות רבות, תושבים מתלוננים על עבודות בשעות לילה מאוחרות ועיריית בת ים לא מהססת לקנוס את חברת נת"ע כשכלי העבודה אינם עומדים בדרישות העירוניות בנוגע לחניה ונסיעה, אך את מצוקת החניה שיוצרות העבודות אף אחד לא יכול להעלים. "גם על זה אנחנו חושבים", מסכם לוי. "בסוקולוב כבר מאיימים שספקים לא יעבדו עם עסקים שאין להם איזור להורדת סחורה ואני מקווה שאצלנו זה לא יקרה כי יש לנו את הרחובות האחוריים שהם יותר מרווחים".

חבר ועדת התחבורה, מקס מורוגובסקי, קורא לציבור לפנות אליו ולחבריו בסיעת 'צעירים' בכל מקרה של בעיה: "נכון שאומרים שזה יהיה מורכב ולא פשוט אבל שווה, אך אני מסכים עם זה חלקית. כמובן שהתוצאה הסופית חשובה, אבל זה לא חייב להיות תהליך בעייתי. אני מאמין שהגורם האנושי יכול לעשות את כל ההבדל. אם יהיה שיתוף פעולה בין נת"ע ועיריית חולון וכולם יתנהלו בשקיפות מול התושבים ובעלי העסקים, גם הדרך יכולה להיות קלה ולא רק הרכבת.

עבודות הרכבת הקלה בבת ים | צילום: קובי קואנקס

"אני מעודכן במה שקורה בערים אחרות, אבל מאמין שלכל דבר יש פתרון", הוא מוסיף. "צריך להתחשב בתושבים. הרכבת הקלה היא בשורה חשובה וטובה, אבל לא פחות חשובה הדרך".

מעיריית חולון נמסר: "ככלל, עיריית חולון תומכת בהקמת הרכבת הקלה בתחומי העיר. ואולם, על מנת להקל על מצוקות עבודות ההקמה ולצורך תיאום הפעלתה של הרכבת הקלה עם התשתיות האחרות הקיימות בעיר החיוניות לשמירת בטיחות, בריאות ורווחת תושבי העיר, נכון וצריך היה, קודם לתחילת העבודות על ידי נת"ע, להסדיר בהסכם מחייב את ממשקי העבודה שבין העירייה לנת"ע. בשל כך הוגשה על ידי העירייה עתירה לבג"ץ".

מתנ"ע נמסר בתגובה: "מטבע הדברים, תקופת ההקמה כרוכה באי נוחות לציבור, ונת"ע עושה כל מאמץ להפחית את ההפרעות. צוות קשרי הקהילה שלנו מיידע את הציבור על כל שינוי צפוי ונמצא בקשר שוטף עם התושבים ועם בעלי העסקים למענה לכל שאלה או בעיה. העבודות מחייבות בשלב הראשון פינוי של התשתיות העירוניות לטובת רצועת המסילה, כפי שנעשה בהצלחה בערים אחרות. בהנחה שעיריית חולון דאגה למיפוי מדויק של תשתיות אלה ולתחזוקתן על פני השנים, אין סיבה שייפגעו. באשר לחולדות: מדובר באגדה אורבנית שהופרכה זה מכבר. מאז תחילת העבודות להקמת הקו האדום התקבלו רק תלונות בודדות בנושא זה. רוב התלונות על חולדות מבת ים כלל לא היו בסביבת אתרי העבודות".