שנת 2020 כבר כאן אבל הבעיות של 2019 טרם הסתיימו. תחבורה, תקציבים, חינוך וחוף הים (למי שיש), מה מחכה לנו השנה?

בראש רשימת הנושאים הבוערים עומדת סוגיית התחבורה. בזמן שבבת ים אין צפי לתחבורה ציבורית בשבת בחולון ראש העירייה, מוטי ששון, עדיין בוחן את הנושא והחברה הזוכה במכרז להפעלת מוניות שרות שקיבלה אישור לנסיעות בשבת טרם החליטה.

בשתי הערים קוראים התושבים החילוניים לראש הערים להצטרף למטרופולין החדש 'נעים בסופ"ש' שכבר החל לפעול ברוב גוש דן. תחום התחבורה עומד להעסיק גם את מי שלא מתכנן לנסוע בשבתות, לאור העבודות על קווי הרכבת הקלה בחולון ובת ים.

צילום: דנה קופל

בחולון החלו השנה עבודות על הקו הירוק באזור שדרות ירושלים ובשנת 2020 הם צפויים להגיע עד לכיוון סוקולוב ושדרות קוגל. בבת ים העבודות על הקו האדום ברוטשילד, יוספטל ואזור התעשייה כבר בשיאן. למרות המטרה החיובית, הקמת רכבת קלה נגישה ונוחה לתושבי האזור, עיריית חולון ועיריית בת ים מתקשות לעבוד בשיתוף פעולה עם חברת נת"ע הממונה על העבודות.

בחולון פנתה העירייה לבית המשפט בדרישה להקפיא את העבודות כיוון שנת"ע מסרבת לתאם עימה את הלו"ז, דבר שלטענתה עלול לפגוע בתשתיות העיר. בבת ים ראש העירייה, צביקה ברוט פעל לביטול חסימת צירים מרכזיים בהם פועלים עסקים ואיים לעצור את העבודות במידה ונת"ע לא תחמיר את נהלי הבטיחות שלה ותזרז את לוחות הזמנים.

בימים אלו מדינת ישראל נערכת לבחירות שלישיות ברצף ולהחלטות שמתקבלות בירושלים יש קשר ישיר להחלטות שמתקבלות ברשויות המקומיות.

עיריית חולון אישרה לאחרונה תקציב קפדני, ובקרוב תאלץ גם עיריית בת ים להתמודד עם הסוגיה, התקציבים מושפעים מ'סגירת הברז' של משרדי הממשלה שבהיעדר כנסת כמעט ולא מעבירים תקציבים ומאלצים את הרשויות לתמרן תקציב דל שפוגע בפיתוח.

 צילום: קובי קואנקס

"26 שנים אני ראש העיר חולון ולאורך כל הדרך הקפדתי שלא להתערב בענייני הפוליטיקה הארצית ולא להתבטא בעניינים אלו אך הפעם איני יכול לשתוק עוד", כתב ששון בחשבון הפייסבוק שלו. "מערכת בחירות שלישית תהיה בכייה לדורות למדינת ישראל ולתושביה...המערכות משותקות, החלטות לא יוצאות אל הפועל, התושבים סובלים ועדיין אין ממשלה בישראל".

מטרת הפוסט היתה להאיץ בממשלת אחדות דבר שכאמור נכשל והמשיך את הקיפאון, שמשפיע ישירות גם על הרשויות המקומיות. 

חוף הים בבת ים משרת את כל תושבי האזור, ומותו של טימופיי אשורטה בן ה9 שנפל ממצוק החוף הסיפלאס ביוני 2019 עורר זעם רב כיוון שנראה כי מדובר במוות שהיה יכול להימנע אם האזור היה מתוחזק כראוי. הוריו הגישו תביעה נגד עיריית בת ים וגורמים אחרים שלטענתם אחראים על תיחזוק לקוי של הצוק.

טיילת בת ים| צילום: קובי קואנקס

חצי שנה לאחר האסון נודע כי הוועדה הארצית לשמירה על הסביבה החופית אישרה את תוכנית עיריית בת ים למיצוב המצוק בעלות של כ-3 מיליון שקלים. העבודות צפויות להימשך כחצי שנה והעירייה כבר פרסמה מכרז לביצוען, כאשר בנוסף למיצוב הצוק יבוצע גם ניקוז מי הנגר כיוון שהצוק מדרדר כבר מספר שנים. "לצד הסדרת בטיחות המצוק, הפתרון שאושר יבטיח את השמירה על הטבע והתושבים ימשיכו להינות ממה שיש לחופי בת ים להציע להם" אמר ברוט עם קבלת האישור.

המאבק בתשלומי החינוך. הורים מחולון ובת ים עומדים בראש המאבק לביטול תשלומי הרשות במוסדות החינוך. בבת ים ועדי הורים כבר נעזרו בשרותי עורכי דין על מנת לערער על טפסים חתומים של תל"ן ובחולון קיימת קבוצת וואטסאפ פעילה שמכוונת הורים ומסייעת להתמודד עם הבירוקרטיה בנושא.

בית ספר גורדון | צילום: קובי קואנקס

המאבק אכן נשא פרי ובשתי הערים ירד משמעותית מספר ההורים שמשלמים תל"ן, אך לאי התשלום יש השלכות. בחולון בוטלו מספר פעילויות חוץ של בתי ספר עקב אי תשלום ובבת ים בוטלו מסיבות חנוכה עם הורים בגני ילדים בהם אחוז הגבייה היה נמוך. בימים אלו מכוונים ההורים את המאבק לכיוון חטיבות הביניים ותשלומי המגמות הכבדים שהם דורשים ונראה כי ב2020 יאלצו אגפי החינוך למצוא פתרון למימון הפעילות בהיעדר תשלומי הרשות.