למרות שמדרכות אמורות לשמש נתיב בטוח להולכי הרגל, במקרים רבים הן אינן פנויות עבורם. תושבים רבים חשים שהמדרכות מופקרות מרגלי הצועדים לטובות רוכבי אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ודומיהם ומן הצד השני גם מכוניות שחונות עליהן, פחים, מיחזוריות, גזם ועמודים.

אחת מהמדרכות שנבדקו בעיר | צילום: 'אור ירוק'

כל אלה אינם משאירים להולך הרגל מקום בטוח לצעוד ובמקרים רבים אף מאלצים אותו לרדת מן המדרכה אל הכביש תוך סיכון רב.

על מנת לבחון את התופעה יצאו מתנדבי עמותת אור ירוק בשיתוף FIDF ומלגאי תכנית המלגות !IMPACT ו'קבוצות הנוער של אור ירוק לכבוד שנאור חשין' לבדוק את מצב המדרכות ברחבי הארץ. הבדיקה נעשתה בקרוב ל-700 רחובות שנמצאים בכ-100 רשויות שונות, במטרה להתריע בפני הרשויות המקומיות על מקומות בהם קיימים ליקויים וסכנה להולכי הרגל.

הפרמטרים המרכזיים שנבדקו: תקינות רוחב המדרכה: על המדרכה להיות ברוחב 130 ס"מ לפחות על פי תקן התכנון של משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה; הימצאות חסמים כגון פחי זבל המוצבים על המדרכות, מכוניות החונות על המדרכה, עמודי חשמל המוצבים באמצע הדרך ואינם מאפשרים מעבר לעגלות ולבעלי מוגבלויות ועוד.

בחולון הממצאים אינם מעודדים. 50 אחוז מן המדידות שנעשו גילו כי המדרכות בעיר אינן עומדות בתקן ובין החסמים שנמצאו אותרו מכוניות רבות ופסולת.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הולכי הרגל בישראל הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים. במפגש בין כלי רכב להולך רגל, אין להולך הרגל סיכוי לנצח. הולכי הרגל חסרי כל שכבת הגנה ופגיעת רכב עלולה להיות עבורם קטלנית.

"לכן ראשי הערים והרשויות המקומיות חייבים לוודא כי המדרכות נשארות האזור הבטוח עבורם, בו הם יכולים לצעוד מבלי להסתכן בפגיעה של רכב או של אופניים. המדרכות צריכות להיות רחבות מספיק וחפות ממכשולים. הקפדה על תקינות מצבן של המדרכות יכולה למנוע פגיעה של הולכי רגל ולהציל חיים".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "הפיקוח העירוני מבצע אכיפה נגד כלי רכב שחונים בניגוד לחוק, כולל חנייה על מדרכות. כמו כן, במידה שאדם נתפס משליך פסולת על מדרכה, הוא מקבל קנס באופן מיידי ומערך התברואה דואג לפנות את הפסולת מהמקום.

יש לציין כי הצבת מתקני אשפה ו/או מחזור על מדרכות נעשית בתיאום עם יועצי תנועה ולאחר בדיקה בשטח, שכוללת בחינת נגישות לנכים, הסדרי חנייה, אי חסימת שדה הראייה לכלי הרכב ועוד".