מדי שנה מפרסם הביטוח הלאומי את דוח מעבר החברים בין קופות החולים, וגם השנה קובע הדוח כי מכבי שירותי בריאות היא השיאנית במצטרפים חדשים ברחבי הארץ. במקביל לכך, מספר החברים שעברו ממכבי לקופות המתחרות הוא הנמוך ביותר, מה שמעיד על שביעות רצון ואמון גבוהים במיוחד בקרב החברים.

צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות

לאור הנתונים שפורסמו, ישבנו לשיחה עם ראש מחוז ירושלים והשפלה במכבי, מר גידי לשץ, כדי להבין מהו סוד ההצלחה של 'מכבי שרותי בריאות', הקופה הגדולה בשפלה, מה הוביל עשרות אלפי חברים חדשים לעבור אליה, ואיך השינוי שהוא מוביל ישפיע על כל אחד מאתנו.

לשץ, הוא ראש המחוז הגדול ביותר ב'מכבי שירותי בריאות', עם כ-600 אלף חברים, מעל 3,500 עובדים ותקציב שנתי של מעל 3.5 מיליארד שקלים. השירותים שניתנים באזור השפלה בין היתר בערים ראשון לציון, חולון, בת ים, רמלה, לוד, נס ציונה, אזור ובאר יעקב, כמו גם באזור ירושלים והסביבה, נותנים מענה רפואי למאות אלפי מבוטחים.

מה לדעתך הופך ארגון רפואי למוביל בתחומו?

"חד משמעית האנשים! בעולם של טכנולוגיה וחדשנות, אנו מגלים כמעט בכל יום יכולות חדשות שמקפיצות את עולם הרפואה קדימה – אך מה שמבדל אותנו ב'מכבי שרותי בריאות' זה שימת הלב לאיכות האנשים בארגון. בעולם הבריאות אין תחליף למגע האנושיולרצון לעזור.בסופו של יום יש כאן משהו מיוחד בחדוות העשייה עם אנשים שאכפת להם ושרוצים לתרום לטובת האחר. אנו במכבי חותרים למען מטרה משותפת ומובילים למקצועיות, לחדשנות טכנולוגית פורצת דרך, לאספקת שירות במודלים ייחודיים. הדגש שלנו בפן האנושי הוא כבד משקל".

"לצד הדגש על האנושיות, אנו מקפידים שאחוז הרופאים המומחים יהיה הגבוה ביותר, שצוותי הרפואה יתעדכנו בחזית הטכנולוגיה ויעבדו עם הפיתוחים המתקדמים ביותר, כך שאין זה פלא שסקר ברוקדייל שעורך משרד הבריאות קובע באופן עקבי מזה 8 שנים שחברי מכבי שרותי בריאות, הם בעלי שביעות הרצון הגבוהה ביותר מכל קופות החולים האחרות. אנחנו מרגישים את אמון הציבור שבוחר בנו פעם אחר פעם וחשוב לנו להיות ראויים לאמון הזה".

לאן פניה של מערכת הבריאות בעתיד?

"מערכת הבריאות משתנה. אם בעבר בית חולים היה מרכז המערכת, כיום המרכז עובר לקהילה ואף לבית המטופל. המגמה הזאת היא תוצאה של שלושה גורמים עיקריים: טכנולוגיה, מקצועיות הצוותים בקהילה, ורצון המטופלים. במכבי המטופל תמיד נמצא במרכז סט השיקולים. אנו רואים ערך ומשמעות בלהעניק למטופל את האפשרות להיות כמה שיותר קרוב לסביבתו הטבעית, להעניק לו את הטיפול במידת האפשר בביתו או במרפאה בקהילה הקרובה למקום מגוריו, לדוגמה: אם בעבר אדם עבר ניתוח להחלפת ברך והיה מאושפז מספר ימים, לאחר מכן עבר לשיקום בבית חולים ואז לשיקום בקהילה, הרי שהיום לאחר ימים ספורים הוא כבר בבית, במקום שבו הוא מרגיש הכי בנוח. עם השנים נוצרה ההבנה שרצוי שהמטופל יהיה כמה שפחות בבית החולים, על מנת לצמצם חשיפה לזיהומים ולאפשר סביבת החלמה מרגיעה וביתית. כיום, הצוותים בקהילה יודעים לתת מענה רפואי בבית תוך השגחה רפואית מלאה, באמצעים טכנולוגיים מתקדמים לניטור רפואי".

גידי לשץ, ראש מחוז ירושלים והשפלה במכבי. צילום: דוברות מכבי שירותי בריאות

מה הבשורה הכי מרגשת שהבאתם השנה לחברים בערי השפלה?

"העוצמה שלנו מצויה באלפי רופאים ומטפלים שפזורים ברחבי השפלה ומעניקים שירות לחברינו, שכן כמעט כל תושב שני בשפלה הוא חבר מכבי שירותי בריאות. מכבי היא הקופה היחידה בשפלה שמפעילה מוקדים לרפואה דחופה באופן עצמאי ברמת מומחיות ושירות בהתאם. יש לנו שישה מוקדים לרפואה דחופה - שלושה בראשון לציון למבוגרים, נשים וילדים, ושלושה בחולון טראומה, מבוגרים וילדים. בנוסף פועלות שתי מחלקות טיפול (אשפוז) יום - האחת בראשון לציון והשנייה בחולון בהובלת צוות מומחים ובהן נעשים אבחונים וטיפולים שעד לפני כמה שנים ניתנו רק בבתי חולים.

בשנה האחרונה פתחנו את המרכז הרפואי הגדול והחדשני ביותר של מכבי בארץ ברחוב הופיין בחולון, ובנוסף עוד 30 מרכזים רפואיים חדשים ברחבי המחוז. הקמנו שירותים חדשים כמו מוקד נשים, התפתחות הילד, מכון שמיעה ועוד. אנו מקפידים להצטייד בציוד המקצועי והמתקדם ביותר כמו מכשירי DR בתחום הדימות, עשרות מכשירי אולטרסאונד מהדור החדש. בשורה התחתונה, אנחנו מעלים כל הזמן את הרף לאיכות השירות והמקצועיות הגבוהה ביותר לטובת חברינו".

מה השאיפות שלך לשנה הקרובה?

"לצד הכנסת תהליכי רפואה מתקדמים וטכנולוגיות חדשניות, השאיפה שלי היא לפשט עבור המטופל את החוויה במערכת הבריאות. שהתהליכים יהיו מונגשים יותר, מובנים יותר, מדברים בגובה העיניים. הקדמה והמקצוענות רק הולכים ומתחדדים כל הזמן. החלום להפוך את המערכת המורכבת הזאת לפשוטה עבור המטופל ומשפחתו, הוא האתגר הגדול ביותר שלנו. הלוואי שנמשיך לפעול בכיוון הזה ונצליח".

בנוסף לתפקידו כראש מחוז ירושלים והשפלה, משמש לשץ כראש יחידת החדשנות לשירות ותפעול בארגון. ניצלנו את ההזדמנות לדבר אתו מעט על תחום הבינה המלאכותית, הביג דאטה והאוטומציה, על פיתוחים בעולם ובארץ ועל מה צופן לנו העתיד: "העולם החדש מביא עמו הזדמנויות רבות. מכבי מובילה את נושא החדשנות בשיתוף פעולה עם מכון המחקר והחדשנות של מכבי ומוריס קאהן. המכון מהווה מרכז למחקר ופיתוח רפואי, שבמסגרתו מקודמים שיתופי פעולה עם יזמים וסטארטאפים העוסקים בפיתוח פתרונות רפואיים מתקדמים. אנו ממשיכים לשלב ולהטמיע טכנולוגיות מתקדמות שמשמשות כיום לפריצת דרך רפואית גם בתחום השירות והתפעול של מערכת הבריאות. החזון שלנו הוא להנגיש למטופלים את השירות בצורה איכותית, פשוטה,שקופה ומהירה יותר, לדוגמה: קבלת טופס 17 תוך 20 דקות בלבד במקום בממוצע 3 ימים, ביטול הצורך בשימוש בכרטיס מגנטי תוך חווית שירות מותאמת אישית לחבר ולמשפחתו ועוד. אנו מקדמים פיתוחים רבים נוספים תוך שיתופי פעולה עם גורמים עסקיים ואקדמיים מובילים בתחומם, במטרה ליצור את העולם החדש במכבי שרותי בריאות כאן ועכשיו".