עדת הטענה חשמלית (צילום: יח"צ)

חולון היא אחת מתוך  32הרשויות שהגישו לאחרונה בקשה לקבלת סבסוד ממשלתי להקמת עמדות טעינה למכוניות חשמליות על מדרכות ובחניונים עירוניים. העירייה הגישה את הבקשה למשרד האנרגיה והתשתיות, שפרסם קול קורא בעניין. על לפי הערכות המשרד, עלות עמדת הטענה הוא 23 אלף שקל, והמשרד מסכים להשתתף בסכום של עד 30 אלף שקל לכל עמדה.

חולון צפויה לצאת בשבועות הקרובים במכרז להתקנה של עמדות טעינה ברחבי העיר כאשר הצפי הוא שבעיר חולון יקומו 16 עמדות שיוצבו במקומות מתאימים בהם יש חיבור חשמלי. בין המקומות שכבר נבחנו, פארק פרס, בית יד לבנים, אצטדיון חולון וגם שכונת ג'סי כהן, כאשר השאיפה היא להכין את כלל אזורי העיר ליום בו הרכבים החשמליים ישלטו ברחובות.

למרות שכיום נדיר לראות ברחבי העיר רכבים חשמליים, ההכנה המוקדמת לא מפתיעה, יצרני רכבים גדולים כבר הצהירו כי עד 2030 יפסיקו לייצר רכבים מונעי דלק ונראה כי בקרוב המוצר לא יהיה רק נחלתם של מותגי היוקרה, אלא גם של החברות לייצור רכבים עממיים יותר. לפי היעד של משרד האנרגיה והאוצר, עד אמצע שנת 2025, אמורים כרבע מכלי הרכב שיימכרו בישראל להיות מונעים בחשמל.  "מדובר במהפכת התחבורה הגדולה שתתחיל בחולון כבר ב 2020" אומר מנכ"ל חברת EV Meter שמפתחת ומייצרת עמדות טעינה לרכבים חשמליים, ניסו חזן. "כיום לבעל רכב חשמלי יש עמדת טעינה ביתית אבל זה דרש ממנו חניה פרטית וכמובן שזה פחות זמין".

כיצד יראו העמדות בחולון?

"בעל רכב חשמלי לרוב מטעין אותו בכל הזדמנות, כמו טלפון נייד. לא מחכים שהבטרייה תתרוקן לחלוטין, כיוון שבטרייה ריקה נטענת במשך שעתיים עד 9 שעות ואנשים תמיד יעדיפו בטרייה מלאה שמספיקה לנסיעה של 230 עד 450 קילומטרים. הזמינות של העמדות האלו במקומות מרכזיים בעיר שיאפשרו לתושבים להטעין גם כשהם קופצים לראות הופעה, לוקחים את הילד לחוג וסתם יוצאים לבצע סידורים.

העמדות מנוהלות ללא מגע אדם, עם מערכת שליטה מרחוק ולמעשה רק בעל הרכב יכול לנתק את הכבל, זה גם בטיחותי יותר וגם שומר על המוצר מנזקים. כל העמדות עם צג מגע שדרכו אפשר להעביר נתונים, פרסומים ובערים מסוימות אפילו עדכונים על הארנונה. מבחינת קרינה, אין בעמדות קרינה וברכבים מדובר בקרינה שבטלה בשישים. אם חוזרים לדימוי של הנייד, אז כמו שמומלץ לא להטעים נייד לידכם, כך גם מומלץ לא לשבת ברכב בזמן ההטענה.

אני בהחלט צופה ריבוי משמעותי של רכבים ממונעים בחולון, רק כדי להבין, ליטר דלק עולה 7 שקל בזמן שהטענה חשמלית לאותו מרחק של ליטר דלק עולה בין שקל וחצי לשני שקלים, זה חיסכון מדהים. בנוסף, ברכבים האלו יש הרבה פחות תקלות כי אין עלויות טיפול של אגזוז, בעירה, בוכנות ומנוע שעובד על דלק".